Tekniska verken i LinköpingTekniska verken i Linköping

Fiskvägen i Laxberg beräknas vara klar våren 2025

Vårens höga vattenflöden har varit en utmaning för bygget av den nya fiskvägen i Laxberg, men arbetet har hållits i gång. Nu räknas fiskvägen vara klar under våren 2025.

Foto: Jönköpings fiskeribiologi

–Vi är glada att vattennivåerna har stabiliserats och arbetet kan fortgå. När läget var som mest kritiskt i slutet av februari var vi endast tre centimeter från att behöva avbryta bygget och invänta lägre vattennivåer berättar Gustav Jonsson, projektledare på Tekniska verken.

Arbetet ligger i dagsläget cirka tre månader efter utifrån ursprunglig plan. Nu pågår främst form- och gjutningsarbeten som kommer att vara klara i december. Därefter väntar installation av luckor, fiskräknare och en hel del markarbeten.

Som en del i uppföljningen av sommenöringens status monterades det i april en undervattenskamera nedströms Laxbergsdammen. Redan då filmades de första öringarna nedströms Laxberg på väg upp i Sommen. Den öring som under våren synts nedströms själva Laxbergsdammen är främst storvuxna individer som var på väg tillbaka upp i sjön efter höstens lek i Svartån.

–De individer vi sett i kameran var stora nog att kunna passera dammen med det dåvarande vattenflödet. Det var fantastiskt kul att få se dem live och verkligen få insikten varför vi genomför detta, säger Jakob Bergengren, fiskeribiolog och miljöingenjör på Tekniska verken.

Nu är målet att färdigställa fiskvägen under våren 2025. Arbetsplatsen kommer av säkerhetsskäl att vara avstängd så länge bygget pågår. De som besöker Sommen under sommaren kan vänta sig vattennivåer som inte skiljer sig så mycket från en vanlig sommar, om inte kraftiga skyfall eller torrperioder inträffar.

–Vår strävan är att försöka hålla vattennivån i Sommen runt 200,50–200,80 under sommaren 2024, berättar Gustav Jonsson, projektledare på Tekniska verken.

Fiskvägen i Laxberg är ett exempel på hur man kan sätta in åtgärder med stor miljönytta, i detta fall där en akut hotad art gynnas, i vattendrag med vattenkraftverk och samtidigt undvika att gå miste om värdefull förnyelsebar kraftproduktion. Vattenflödet kommer vara detsamma efter byggnationen och därför påverkas inte hur mycket el som kan produceras från vattenkraftverken i området.

Fakta om projektet:

Projektet drivs av Tekniska verken tillsammans med Motala Ströms Samfällighetsförening (ägare till dammen), Länsstyrelsen, Boxholms Kommun, Sommens fiskevårdsområdesförening och Boxholms Skogar. I MSS ingår de bolag som använder dammen för att reglera vattnet för produktion av förnybar el från vattenkraft – Tekniska verken, Mjölby-Svartådalen Energi och Holmen Energi.

Kontakta gärna:

Jakob Bergengren, fiskeribiolog och miljöingenjör, Tekniska verken
Epost: jakob.bergengren@tekniskaverken.se

Gustav Jonsson, projektledare, Tekniska verken
Epost: gustav.jonsson@tekniskaverken.se

Mer information rörande den nya fiskvägen:

Tidigare pressmeddelande - Nu drar bygget av den nya fiskvägen i Laxberg igång

Tidigare pressmeddelande – Klart för ny fiskväg i Laxberg

Tidigare pressmeddelande – Så påverkas Sommens vattennivå under byggtiden

Information om fiskvägen inklusive illustration på tekniskaverken.se

Information om vattennivåer på tekniskaverken.se

Öring simmar förbi undervattenskamera nedströms Laxbergsdammen
Foto: Tekniska verken
Foto: Jönköpings fiskeribiologi

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som förenklar våra 211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se - http://tekniskaverken.se/ Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Pressinbjudan: Tekniska verken erbjuder unik möjlighet att se rötkammare inifrån2.7.2024 08:00:00 CEST | Pressinbjudan

Tekniska verken i Linköping genomför omfattande och innovativa satsningar som syftar till ytterligare klimatnytta och ökad produktion av flytande biogas. Den utbyggda anläggningen beräknas kunna tas i bruk under 2025 och en ny rötkammare som uppförs i samband med detta står snart klar. En ovanlig möjlighet har nu öppnat sig att kunna få se den enorma byggnaden inifrån.

FossilEye redo för skarpt läge – i sommar mäts plasten hos Tekniska verkens avfallskunder5.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag börjar den mobila anläggningen FossilEye att sommarjobba med autentiskt avfall. Efter en genomförd pilotturné med testavfall i tre svenska kommuner under vintern, ska FossilEye gå i drift under fem veckor i sommar på Gärstad i Linköping. Att sortera plast är därmed på väg att bli en win-win affär: kunder med verksamhetsavfall som satsar på återvinning ska betala mindre – samtidigt som koldioxidutsläppen minskar.