Socialdemokraterna i Almedalen 2024

Socialdemokraterna i Almedalen - Ny riktning för Sverige.
Förutom tal av partiordförande Magdalena Andersson onsdagen den 26 juni anordnas en rad seminarier med start tisdagen den 25 juni.

Pressinbjudan till ekonomisk politiskt seminarium samt partiordförandes pressträff skickas ut separat. Länkar till livesändningar och mer information om evenemangen finns här.

Tisdag 25 juni

After Speech
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin finns tillgänglig för media för eventuella kommentarer.
När: 12.00
Var: Partitorget i Almedalen

Dörrknack eller fejkade konton – hur vinner man ett EU-val?
Socialdemokraterna gick för första gången fram i EU-valet och landade på det bästa valresultatet på 25 år. Mobilisering är avgörande i en valrörelse men partiernas olika metoder skiljer sig åt vilket avslöjades mitt i brinnande valrörelse. Dörrknackning är Socialdemokraternas paradgren och i årets valrörelse slogs samtliga samtalsmål. Varmt välkommen till en paneldiskussion om EU-valrörelsen med Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin, Ulla Pettersson partidistriktets ordförande Gotland och Lars Isacsson, partidistriktets ordförande i Dalarna.

Seminariet anordnas av Aktuellt i Politiken och Tankesmedjan Tiden.

Medverkande: Tobias Baudin, partisekreterare Socialdemokraterna, Ulla Pettersson, partidistriktets ordförande Gotland och Lars Isacsson, riksdagsledamot och partidistriktets ordförande Dalarna.
När: 14.15-14.45
Var: Mellangatan 9, "Donners event"

S Ekonomisk-politiska seminarium: AI - kan marknaden lösa tekniksprånget?

Hur AI-utvecklingen påverkar samhället är inte givet. Tvärtom så har politisk styrning och samverkan mellan fack och näringsliv en stor påverkan på om välståndet från den nya tekniken kommer alla till gagns eller leder till ökad ojämlikhet. I årets ekonomiska seminarium presenterar världsledande nationalekonomen Daron Acemoglu (MIT) sin forskning om AI-utveckling och välstånd.

Medverkande:
Daron Acemoglu, MIT – presentation
Maja Fjaestad, moderator
Marie Nilson, ordförande för IF Metall – paneldeltagare
Ann-Therése Enarsson, VD Futurion – paneldeltagare
Johan Harvard, VP Silo AI – paneldeltagare
Mikael Damberg, ekonomisk-politisk talesperson för Socialdemokraterna

Tid: 17:15-18:45

Onsdag 26 juni

S går från problembeskrivning till konkret politik: Ökad samhällsgemenskap och rättvisa

Lars Isacsson har lett gruppen som har rubriken ”Ökad samhällsgemenskap och rättvisa i en tid av extrem urbanisering”. Vi har ett samtal med honom om gruppens arbete och problembeskrivningen som finns i rapporten. Han kommer också att presentera konkreta politiska förslag. Mer information om reformförslagen från den politiska arbetsgruppen kommer i anslutning till samtalet.

Seminariet anordnas av Aktuellt i Politiken och Tankesmedjan Tiden.

Medverkande: Lars Isacsson, riksdagsledamot, Socialdemokraterna, Tobias Baudin, partisekreterare, Socialdemokraterna, Jenny Åkervall, moderator, Aktuellt i politiken
När: 08:00 - 08:45

After Speech
När: 12.00
Var: Partitorget i Almedalen

Torsdag 27 juni

S går från problembeskrivning till konkret politik: Vi ska arbeta oss rikare

Björn Wiechel har lett gruppen som har rubriken ”Vi ska arbeta oss rikare - ökad produktivitet och höjt välstånd genom en ny arbetslinje” Vi har ett samtal med honom om gruppens arbete och problembeskrivningen som finns i rapporten. Han kommer också att presentera konkreta politiska förslag för en ny arbetslinje. Mer information om reformförslag kommer i anslutning till samtalet.

Seminariet anordnas av Aktuellt i Politiken och Tankesmedjan Tiden.

Medverkande: Björn Wiechel riksdagsledamot (S), Tobias Baudin, partisekreterare och Maria Arkeby, Tankesmedjan Tiden (moderator)
När: 08.30 - 09.15
Var: Mellangatan 9, "Donners event"

S går från problembeskrivning till konkret politik: Ökad samhällsgemenskap genom att vi delar ett gemensamt språk
Socialdemokraterna har påbörjat en omfattande politikutveckling. Analys och rapporter är klara och nu pågår ett likaledes intensivt arbete med att ta fram reformförslag som kan svara upp mot samhället som det ser ut idag. Men hur kan dessa reformförslag se ut? Lawen Redar har lett den uppmärksammade gruppen som har rubriken ”Ökad samhällsgemenskap genom att vi delar ett gemensamt språk” Vi har ett samtal med henne om gruppens arbete och problembeskrivningen som finns i rapporten. Hon kommer också att presentera konkreta politiska förslag för en ny samhällsgemenskap genom förbättrad integration. Mer information om reformförslag kommer i anslutning till samtalet.

Seminariet anordnas av Aktuellt i Politiken och Tankesmedjan Tiden.

Medverkande: Lawen Redar, riksdagsledamot (S), Tobias Baudin, partisekreterare och Maria Arkeby, Tankesmedjan Tiden (moderator)
När: 12.30 - 13.15
Var: Skeppsbron 24 (Vallmo)

Mattias Hagenström pressekreterare, 070-216 42 12
mattias.hagenstrom@socialdemokraterna.se

Ny riktning för Sverige - svenska ska vara huvudspråk i skolan26.6.2024 15:17:37 CEST | Pressmeddelande

Svenska ska vara huvudspråk i skolan. Därför föreslår Socialdemokraterna att minimikravet på andelen undervisning som ska vara på svenska i grundskolan höjs till minst 75 procent. Gräddfiler med obehöriga lärare på engelska skolor ska tas bort och svenska ska användas vid betygsättning och annan myndighetsutövning. Att svenska ska vara huvudspråk bör också vara grundregel i en obligatorisk gymnasieskola.

Socialdemokraternas ekonomisk-politiska seminarium i Almedalen: AI – kan marknaden lösa tekniksprånget24.6.2024 15:35:46 CEST | Pressmeddelande

AI kommer med stora möjligheter, men att företag och marknad använder dem för att människor ska få det bättre är inte självklart. Många arbetsuppgifter har redan automatiserats och vissa är rädda att fler jobb nu står på tur. AI har stora möjligheter att revolutionera den globala arbetsmarknaden. Många arbetsuppgifter har redan automatiserats och vissa är rädda att fler jobb nu står på tur. Men hur AI-utvecklingen påverkar samhället är inte givet. Tvärtom så har politisk styrning och samverkan mellan fack och näringsliv en stor påverkan på om välståndet från den nya tekniken kommer alla till gagns eller leder till ökad ojämlikhet. I årets ekonomiska seminarium presenterar världsledande nationalekonomen Daron Acemoglu (MIT) sin forskning om AI-utveckling och välstånd.