Aftonbladet tar upp kampen om kvinnorna – lanserar ny sajt
Mode, skönhet, inredning, trädgård, resa och hälsa. Nu lanseras Aftonbladet Livsstil – en självklar destination för alla som vill bli inspirerade, hänga med i trender och få tips från Aftonbladets experter. Tillsammans med systersajten Godare når Aftonbladet Livsstil redan från start en miljon läsare i veckan.

Featurejournalistiken har alltid varit en viktig mix i kvällstidningen och en självklar del av Aftonbladet – inte minst genom starka printprodukter. Nu fortsätter Aftonbladet sin digitala tillväxt och utmanar mediemarknaden med sajten Aftonbladet Livsstil.
På den nya plattformen samlas Aftonbladets största och mest lästa featureämnen: Mode, skönhet, inredning, trädgård, resa och hälsa. Resultatet är en sajt med en konkurrenskraftig räckvidd redan från start.
Redaktionell chef för satsningen är Anna Sundesten, som tillsammans med ett krossfunktionellt team inom Aftonbladet och Schibsted, tagit fram det nya varumärket.
– Aftonbladet har alltid haft starka printmagasin, nu har vi även ett oslagbart digitalt erbjudande. Genom att samla våra mest inspirerande ämnen på ett och samma ställe kan vi ge våra användare något helt unikt. Med det här kommer vi kunna attrahera helt nya kunder och annonsörer, säger hon.
Den primära målgruppen för Aftonbladet Livsstil är kvinnor mellan 35 och 55 år.
– Vi vill nå kvinnor som är intresserade av mode och skönhet, som gillar inredning, men som inte känner sig hemma i de trendigaste magasinen och dyraste butikerna. Här ser vi att det finns en lucka på marknaden som vi kan fylla, säger Anna Sundesten.
Aftonbladet når omkring fyra miljoner läsare, lyssnare och tv-tittare varje dag. Genom Livsstil blir det enklare för dem att också ta del av inspirerande featurematerial, vid sidan om nyheter, sport och nöje. Det blir också lättare för annonsörer att nå sin målgrupp, i en relevant kontext med mätbar effekt.
– Vi kan erbjuda produkter som video, display och native och vi kan genom vårt ekosystem ge unika möjligheter att styra på tvärs över både Livsstil och Aftonbladet, men också mot Svenska Dagbladet. Det ger oss en oslagbar position på marknaden och gör att vi når över en halv miljon svenskar varje dag, säger Shirine Bauer, affärsansvarig för Aftonbladet Livsstil.
Ett gediget varumärkesarbete för Aftonbladet Livsstil har lett fram till ett nytt grafiskt uttryck och koncept för att möta målgruppen och tydliggöra destinationen.
– Med Aftonbladet Livsstil har det varit viktigt att hitta ett varumärkesuttryck som kan utvecklas med tiden vi lever i. Aftonbladet Livsstil ska kännas lustfyllt och upplyftande, även om vi ibland angriper mer seriösa och berörande ämnen i det redaktionella. En balansgång där emellan har varit nyckeln, och jag är verkligen stolt över resultatet vi åstadkommit tillsammans” säger Therese Stalén, marknadschef Aftonbladet.
Kampanjen går i displayannonsering och impactformat i Schibstedts nätverk samt instagram, facebook och youtube under sex veckor och följas av löpande alway- on annonsering.
Arbetsgrupp:
Therese Stalén Marknadschef, Aftonbladet
Fredrik Kyhlstedt Digital specialist, Aftonbladet
Clara Örh Social Media, Aftonbladet/Livsstil
Nils Kempe Creative Director, Levely
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Sundesten, chef Aftonbladet Livsstil. Telefon: 073-365 90 97. E-post:anna.sundesten@aftonbladet.se.
Shirine Bauer, affärsansvarig. Telefon: 08-725 20 00. E-post:shirine.bauer@aftonbladet.se.
Therese Stalén, marknadschef. Telefon: 070-161 99 51. E-post: therese.stalen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum