Hertz Sverige och Childhood plåstrar om i Almedalen.

Visby, 26 juni 2024 – Hertz Sverige och World Childhood Foundation sätter gemensamt fokus på barns rättigheter under Almedalsveckan genom att foliera en bil med Childhoods barnrättsplåster. Genom dessa enkla men centrala budskap vill de uppmärksamma vikten av att inkludera barn i beslut som rör dem och att skydd av barn alltid ska finnas med på agendan när politiska beslut fattas.

Childhoods barnrättsplåster i Almedalen
Childhoods barnrättsplåster i Almedalen Foto: Childhood

En viktig del i Childhoods arbete med att skydda barn mot sexuella övergrepp är att prata med barn om deras rättigheter och integritet – helt enkelt för att barn som har ord att berätta med är tryggare barn.

Barnrättsplåstret är Childhoods sätt att påminna om och skapa förutsättningar för avgörande samtal med barn. Texten på varje plåster representerar en artikel i FN:s barnkonvention. Under Almedalsveckan kommer en Volvo EX30 prydd med två budskap att finnas i Visby: ”Vuxna måste lyssna” samt ”Ingen får göra mig illa”. Hertz tjänstebilar kommer också att bära plåsterbudskapen under sommaren 2024.

"Vi är mycket stolta över vårt mångåriga partnerskap med Childhood där vi som ett globalt varumärke kan använda våra muskler för att göra skillnad i vårt samhälle. Genom att visa upp barnrättsplåstren på en av våra bilar under Almedalsveckan hoppas vi kunna bidra till att öka medvetenheten om barns rättigheter och inspirera fler att engagera sig," säger Johanna Norin, HR – och social hållbarhetschef på Hertz Sverige.

Childhood lanserade plåstren 2020 i samband med att Barnkonventionen blev svensk lag. Plåstren togs fram i samarbete Childhoods partner Clas Ohlson och reklambyrån King. Hittills har det sålts 9,308,000 plåster och under 2024 lanseras de även i Brasilien. Samarbetet kring barnrättsplåstren är ett tydligt exempel på hur en kreativ idé kan börja smått för att växa och få stor effekt.

"Barns rättigheter är något vi alla måste arbeta för att skydda och främja. Vårt samarbete med Hertz Sverige är ett utmärkt sätt att nå ut till en bredare publik och sprida vårt budskap under en av årets mest betydelsefulla veckor för samhällsdebatt," säger Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare på Childhood.

Childhood och Hertz Sveriges förhoppning är att denna kampanj ska bidra till att barns rättigheter hamnar högt på agendan under politikerveckan i Almedalen.

För mer information om samarbetet och Hertz Sveriges och Childhoods aktiviteter under Almedalsveckan, vänligen kontakta:

World Childhood Foundation:
Charles Mingo Bennström
+46 (0) 73-422 04 42

Hertz Sverige:
Cecilia Saberi
cecilia.saberi@hertz.se
+46-736 25 28 72

Paula Guillet de Monthoux, Generalsekreterare World Childhood Foundation
Childhood och Hertz Sverige lyfter viktiga budskap i Almedalen
Childhoods barnrättsplåster i Almedalen
Childhoods barnrättsplåster med budskapet: Vuxna måste lyssna
Childhoods barnrättsplåster med budskapet: Ingen får göra mig illa
Childhoods barnrättsplåster med budskapet: Ingen får göra mig illa

Child Protection Summit Bangkok - över 900 deltagare i kraftsamling mot sexuella övergrepp mot barn.16.5.2024 15:00:02 CEST | Pressmeddelande

Idag, den 16 maj 2024, ägde Child Protection Summit rum i FN:s konferenscenter i Bangkok. Barnrättsorganisationerna World Childhood Foundation och SafeguardKids Foundation anordnade toppmötet som öppnades av H.M. Drottning Silvia och Drottning Suthida av Thailand. Mötets syfte var att öka medvetenheten och mobilisera åtgärder mot sexuella övergrepp mot barn i Thailand och globalt. Över 900 delegater deltog, med talare från thailändska regeringen, civilsamhället och internationella experter på barnskydd.