Aftonbladet storsatsar på feature – Erika Scott ny chef
Aftonbladet accelererar satsningen på feature och lanserar i vår ett nytt varumärke och sajt under namnet Aftonbladet Livsstil. Samtidigt bygger tidningen en ny organisation för att utveckla både featurejournalistiken och affären – i alla kanaler. Uppdraget att leda satsningen och organisationen går till Erika Scott, en av Sveriges mest erfarna mediechefer.

Aftonbladet har under de senaste åren utvecklat en allt starkare digital position inom feature. Flaggskeppet är matsajten Godare som vuxit till en av Sveriges största i sin genre. Ett matuniversum som tillsammans med tv-kanalen Godare har en unik position inom online video.
Nu startar Aftonbladet nästa stora digitala featuresatsning, Aftonbladet Livsstil. Den ska samla och utveckla mediehusets innehåll i ämnen som skönhet, mode, inredning, trädgård, resor och hälsa för Aftonbladet och i sociala medier.
– Aftonbladet har sista åren blivit oerhört starkt inom feature, vi har experimenterat och testat oss fram. Nu är tiden mogen att samla kraften i ett nytt varumärke och sajt. Vi ser att det stärker hela Aftonbladet när vi engagerar läsare och tittare i dessa ämnen, de vill ha tips, inspiration och läsning och det gäller både online, i sociala medier och i papperstidningen. Dessutom stärker det vårt kommersiella erbjudande när vi kan erbjuda attraktiv kontext inom mat, livsstil och feature i stort, säger Lena K Samuelsson, publisher.
Erika Scott, en av Sveriges mest erfarna mediechefer, leder den nya stora organisationen.
– Hon har lång erfarenhet av både journalistiken, ämnena och affären och kommer att göra ett suveränt jobb som chef för Aftonbladets samlade featureerbjudande, säger Lena K Samuelsson.
Erika Scott har varit redaktör för Aftonbladet Söndag och magasinschef, de senaste fyra åren har hon haft rollen som redaktionell printchef för både huvudtidning och magasin. Hon har också varit specialtidningschef på Amelia.
Förutom varumärkena Godare och Livsstil, får Erika Scott nu också yttersta ansvaret för Plus Feature, vertikalen Min Ekonomi samt övriga områden inom feature. Hon kommer dessutom att ansvara för ämnena på tvärs online och print. En ny featureledning skapas under henne med Anna Sundesten, chef Aftonbladet Livsstil, Helena Utter, chef Plus Feature och Lena Widman, chef Godare och Min Ekonomi. Affärsansvarig i nya featureledningen blir Shirine Bauer, affärsutvecklare och kommersiell videochef på Aftonbladet.
– Det är otroligt spännande att få vara med och utveckla featurejournalistiken inom hela Aftonbladet, i alla kanaler, och jag är privilegierad att få jobba med ett sådant superteam. Tillsammans har vi en featureerfarenhet som är svårslagen, säger Erika Scott.
Den nya sajten Aftonbladet Livsstil lanseras i maj.
– Det känns fantastiskt kul att vi nu gör den här satsningen på featurejournalistik. Istället för flera små undersajter bygger vi ett helt nytt universum och en naturlig hemvist för allt vårt innehåll, till nytta för både läsare och annonsörer, säger Anna Sundesten, chef för Livsstil.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erika Scott, tillträdande featurechef. Telefon: 072-241 54 54. E-post: erika.scott@aftonbladet.se.
Anna Sundesten, chef Aftonbladet Livsstil. Telefon: 073-365 90 97 E-post: anna.sundesten@aftonbladet.se
Shirine Bauer, affärsansvarig. Telefon: 08-725 20 00. E-post: shirine.bauer@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum