Ny podd från SvD avslöjar spelet bakom säljpyramiden Crowd1
Medan SvD-podden Dynastin fortsätter hitta lyssnare släpper nu Svenska Dagbladet nästa stora poddsatsning i serien Blenda. Den här gången om Crowd1 – en rafflande historia om lögner, konflikter, polisrazzior och en känd svensk affärsman som skulle förändra världen.

Säljpyramiden Crowd1 skulle hjälpa miljontals människor ur fattigdom – och svenske it-ikonen Johan Staël von Holstein var affischnamnet.
– Jag trodde verkligen att det här bolaget borde få Nobels fredspris, säger it-profilen som nu för första gången pratar om sin turbulenta tid i dess ägarbolag.
Blenda-avsnittet “It-ikonen och pyramidpengarna” är inte bara en spännande historia i sig, den innehåller också initierade berättelser från insidan. Berättelser som aldrig tidigare mött offentlighetens ljus.
Lyssnaren leds genom historien av SvD:s näringslivsreporter Erik Wisterberg som har granskat Crowd1 sedan 2020. Producent är Daniel Persson Mora.
– Jag är väldigt glad över att så många nyckelpersoner valt att bryta tystnaden. Det här är en otrolig berättelse, och en granskning som verkligen kommer till liv i poddform, säger Erik Wisterberg.
Adam Svanell, värd och redaktör för Blenda, framhåller att en av ambitionerna med SvD:s podd-dokumentärer är att kombinera bra berättande med att avslöja sådant som inte tidigare är känt.
– ”It-ikonen och pyramidpengarna” är verkligen ett fint exempel på det. Förutom en helt osannolik story är det också en viktig granskning av ett företag som fått många att satsa sina pengar, säger Adam Svanell.
“It-ikonen och pyramidpengarna” är den femte dokumentären i SvD:s poddserie Blenda, där Svenska Dagbladets journalister berättar en ny historia varje gång. Bland de tidigare finns omtalade ”Barnidolen och skandalerna” om influencern Pontus Rasmusson, en podd som nominerats till Årets bevakning i Årets Dagstidning..
Tidigare i år släppte SvD även podd-dokumentären Dynastin som gav en unik inblick i en av Sveriges mest framgångsrika finansdynastier, familjen Stenbeck. Podden är idag Svenska Dagbladets enskilt mest framgångsrika publicering när det kommer till både räckvidd och nya prenumeranter.
”It-ikonen och pyramidpengarna” släpps idag, den 28 mars, för SvD:s prenumeranter.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Wisterberg, reporter, SvD. Telefon: 0735-93 10 30. E-post: erik.wisterberg@svd.se.
Adam Svanell, dokumentärredaktör, SvD. Telefon: 0702-51 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum