Dynastin – familjen Stenbeck så som de aldrig skildrats tidigare
SvD:s nya poddserie Dynastin ger en unik inblick i en av Sveriges mäktigaste finansfamiljer. För första gången berättar Jan Stenbecks dotter Sophie Stenbeck och sonen Felix Granander om familjens affärer och relationer i familjen. ”Jag har kommit till en punkt i mitt liv där jag vill berätta”, säger Sophie Stenbeck.

Tragiska dödsfall, hemliga syskon, missbruk och skam över ”blodspengar”. Men också enorma framgångar som har förändrat näringslivet och bilden av Sverige. I över ett år har reportern Jan Almgren och producenten Adam Svanell jobbat med podd-dokumentären Dynastin. Serien från SvD och Banda ger i sex delar en inblick i en av Sveriges mest framgångsrika finansfamiljer. En familj som länge har gjort sig känd för att vara skygg och inte ställa upp på intervjuer. Tills nu.
– Det unika i berättelsen är att vi har fått komma in i tidigare slutna rum. Jag var beredd på stängda dörrar och diplomatiska svar, familjen Stenbeck brukar alltid skildras från utsidan. Men vi har fått möjlighet att skildra dem på ett helt nytt sätt – inifrån, säger reportern Jan Almgren.
Dynastin tar sin början i omständigheterna kring finansmannen Jan Stenbecks oväntade död i augusti 2002. Men poddserien handlar inte främst om honom. Den handlar om hans barn: Cristina, Hugo, Sophie och lillebror Max Stenbeck, som dog 2015.
Och så Felix Granander, den så kallade okände sonen, som i flera år var en hemlighet även för sina syskon. Längtan efter en pappa han aldrig fick träffa och ett mångmiljonarv han aldrig bett om har präglat hans liv:
– Jag växte upp hela mitt liv med att känna att det här är blodspengar. Jag har inte förtjänat dem. Jag har inte gjort något för dem. Jag borde inte ha dem, säger han i podden.
Även Sophie Stenbeck medverkar.
– Jag har kommit till en punkt i mitt liv där jag vill berätta om min pappa och min bror. För mig är det ett sätt att hedra arvet efter dem, säger hon.
Dynastin ger en ny bild av familjen Stenbeck och dess framgångar. Förutom familjemedlemmar medverkar även rådgivare, vänner, affärspartners och tidigare Stenbecksdirektörer, som nu 20 år efter Jan Stenbecks död öppenhjärtigt berättar om kaoset efter Jan Stenbecks död och de utmaningar affärsimperiet stod inför.
– Dynastin är en kombination av familjedrama och näringslivsdokumentär, en poddgenre som inte riktigt har producerats tidigare i Sverige. Lyssnarna kommer nära de enskilda människorna och vi berättar om tidigare okända uppgifter om Kinnevik. Och så avslöjar vi en nyhet om Cristina Stenbeck, säger producenten Adam Svanell.
Podden är gjord i samarbete med produktionsbolaget Banda. Reporter är Jan Almgren, prisbelönt näringslivsjournalist som har följt Kinnevik och familjen Stenbeck i över 20 år. Producent är SvD:s Adam Svanell som tidigare producerat prisbelönta Medicinmannen och uppmärksammade Blenda. Exekutiva producenter är Hugo Lavett och Lovisa Lamm Nordenskiöld, som nyligen var nominerade till Stora Journalistpriset som årets berättare för sin serie Palmeutredningen inifrån.
Podden släpps exklusivt hos SvD – men de två första avsnitten är öppna för alla.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Almgren, reporter. Telefon: 0733-50 03 07. E-post: jan.almgren@svd.se
Adam Svanell, producent. Telefon: 0702-51 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum