Rekordmånga går med i Vårdförbundet

Vårdförbundet får allt fler medlemmar. Sedan 1 januari har antalet barnmorskor, biomedicinska analytiker, sjuksköterskor och röntgensjuksköterskor som är medlemmar ökat från runt 114 000 till 120 000.

Sineva Ribeiro, ordförande i Vårdförbundet
Sineva Ribeiro, ordförande i Vårdförbundet Foto: Dan Lepp

–Ju fler vi är desto starkare, därför är det väldigt positivt att se en så stor medlemstillströmning. Det ger oss både ökad styrka i arbetet för bättre villkor för medlemmarna och det ger större möjlighet att utveckla professionerna, säger Sineva Ribeiro, ordförande för Vårdförbundet.

Särskilt stor har medlemstillströmningen varit de senaste månaderna. I april välkomnades över 2600 nya medlemmar och i maj strax över 2300.

–Avtalsrörelsen har inneburit att fler fått upp ögonen för hur viktigt det är att vara fackligt engagerad. Vi har ett starkt stöd hos medlemmarna för att driva på för bättre villkor. Allt för många arbetar deltid för att de inte orkar heltid, sjukskrivningarna har ökat explosionsartat. Det måste förändras om vården ska räddas, säger Sineva Ribeiro, ordförande för Vårdförbundet.

Även engagemanget och intresset bland studenter har ökat. Hittills i år har drygt 2500 studenter blivit medlemmar i Vårdförbundet, vilket är nästan dubbelt så många som under samma period i fjol.

– När fler studenter går med och de görs mer delaktiga ger det oss som förbund ny kraft i arbetet för att ta ansvar för vårdens framtid. Det är nu nödvändigt att få fler att orka och vilja arbeta i våra livsviktiga yrken så att vi kan kompetensförsörja vården, säger Sineva Ribeiro, ordförande för Vårdförbundet.

Vårdförbundet öppnar för förhandling på Sobonas område14.6.2024 13:02:23 CEST | Pressmeddelande

Den 13 juni mottog Vårdförbundet en hemställan från medlarna på Sobonas avtalsområde, som bland annat omfattar kommunala företag. Förbundsstyrelsen har noga analyserat förslaget och beslutat att tacka nej till hemställan i dess nuvarande utformning. Samtidigt ser Vårdförbundet att försämringar som tidigare föreslagits inte längre finns kvar. Därför öppnar förbundet för förhandling under medling på Sobonas avtalsområde.