Young E-business of the Year 2024: Här är årets vinnare i Sveas entreprenörstävling

För sjätte året har Svea Bank genomfört tävlingen Young E-business of the Year för att uppmuntra företagande bland unga och stötta framtidens digitala entreprenörer. Med chansen att vinna ett stipendium har ungdomar mellan 15 och 25 år presenterat sina digitala affärsidéer för jurypanelen. Nu är årets vinnare korade – StudyStellar.

Erik Laaksonen, Juryordförande, Young E-business of the Year.

Svea Bank startade tävlingen Young E-business of the Year 2017 för att främja ungt entreprenörskap. Sedan dess har ungdomar årligen haft möjlighet att delta i tävlingen genom att skicka in sina bästa digitala affärsidéer för chansen att belönas med ett stipendium. Under åren har Young E-business of the Year genererat flertalet framgångshistorier om unga människor vars resa satte fart i samband med att de vann tävlingen. Nu står det klart att StudyStellar, som en av tre finalister, vinner årets upplaga.

StudyStellar drivs av Erik, Sam, Pontus, Isaac och Henning och erbjuder kurser och AI-verktyg som fokuserar på studieteknik, motivation och produktion för att förbättra inlärning. Kurserna kommer i text- och videoformat och erbjuds till en global målgrupp av gymnasieelever samt universitets- och högskolestuderande. Fokus ligger på en personlig och engagerade inlärningsupplevelse som tar hänsyn till varje individs behov och preferenser. Dessutom får användaren tillgång till ett community med andra studerande, och möjligheten att ta del av attraktiva erbjudanden och rabatter.

– Att bli utsedda till vinnare i Young E-business of the Year är en verklig ära för oss på StudyStellar! Vi är fulla av tacksamhet och entusiasm inför möjligheterna som detta pris öppnar upp för oss, och vi ser fram emot att fortsätta att ha en positiv inverkan på studenter världen över, säger teamet på StudyStellar.

– Vi vill rikta ett stort tack till alla deltagare – och säger grattis till såväl finalisterna som vinnarna! Det är väldigt glädjande att se den entreprenörsanda som finns bland ungdomar i hela laget. I den tuffa konkurrensen utmärker sig StudyStellar med en mycket god affärsidé som både är genomförbar och helt rätt i tiden. Vi ser fram emot att följa deras fortsatta resa, säger Erik Laaksonen, Juryordförande, Young E-business of the Year.

Vinnare och finalister: Young E-business of the Year 2024

Vinnare: StudyStellar från Stockholm
Tävlingsdeltagare: Erik Romhane, Sam Stones Hälleberg, Pontus Månsson, Isaac Norin, Henning Nygren
StudyStellar erbjuder kurser och AI-verktyg som fokuserar på studieteknik och motivation för att förbättra inlärning. Kurserna kommer i text- och videoformat och erbjuds till en global målgrupp av gymnasieelever samt universitets- och högskolestuderande. Fokus ligger på en personlig och engagerade inlärningsupplevelse som tar hänsyn till varje individs behov och preferenser.

Finalist: SportAll UF från Stockholm
Tävlingsdeltagare: Hanna Gustafsson, Matilda Johansson, Filippa Ehnström, Anna Krook
Ekonomiska förutsättningar ska inte begränsa ungas möjligheter att utöva sin idrott och nå sina drömmar. SportAll UF har som mål att ge alla möjligheten att delta i föreningslivet. Företaget säljer föreningskläder som förtjänar en chans till revansch och vänder sig till föräldrar och föreningar som vill göra föreningsidrotten till en plats för alla.

Finalist: GameRun UF från Hallstahammar
Tävlingsdeltagare: Axel Eriksson, Viktor Kilestad, Filip Hermansson
GameRun UF:s affärsidé är att omvandla fysisk aktivitet till skärmtid, motverkar ungdomars stillasittande livsstil och främja hälsa. Genom en app motiveras ungdomar att röra på sig och utforska den verkliga världen.

Kontakt:
Erik Laaksonen, Juryordförande, Young E-business of the Year
E-post: erik.laaksonen@svea.com

Om Young E-business of the Year
Sverige lyfts ofta fram som ett föregångsland för unga digitala entreprenörer och antalet butiker på nätet ökar för varje dag som går. För att uppmuntra unga att starta företag har Svea Bank instiftat det årliga priset "Young E‑business of the Year". Du som är mellan 15 och 25 år har då möjlighet att presentera din digitala affärsidé för chansen att vinna 10 000 kronor. Här hittar du mer information om Young E-business of the Year 2024.

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Framtidstron ökar – 1 av 3 e-handlare tror på stark eller mycket stark tillväxt för Q226.6.2024 09:36:14 CEST | Pressmeddelande

Optimismen bland Sveriges e-butiker har återvänt. Sex av tio hade en tillväxt under första kvartalet – en ökning med nio procentenheter jämfört med samma period föregående år. För det andra kvartalet förväntar sig 77 procent av e-handlarna en fortsatt tillväxt. Det visar Svea Banks senaste undersökning, E-handelsläget Q2, besvarad av 481 e-handlare.

Undersökning från Svea Bank: En av fem e-handlare ser ingen anledning att minska antalet returer23.5.2024 08:56:26 CEST | Pressmeddelande

De senaste åren har den negativa miljöpåverkan från returer inom e-handeln varit en omdiskuterad fråga. Nya siffror från Svea Banks undersökning E-handelsläget visar att en av fem e-handlare inte ser någon anledning att minska sina returer. Majoriteten, 84 procent, uppger också att returer inte påverkar deras verksamhet negativt – varken finansiellt eller miljömässigt.