Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap
Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.

Partnerskapet är en ny hörnsten i det engagemang för hållbarhet som Lidl har drivit framåt i flera år som en del av sin internationella hållbarhetsstrategi. Det gemensamma målet med detta partnerskap är att göra det möjligt för kunderna att göra ännu mer hållbara val.
"Sammanslagna krafter"
- I vår roll som en av de största dagligvarukedjorna är vi medvetna om vårt ansvar och vårt inflytande. Vi tar ansvar i syfte att göra affärer inom planetens gränser. För Lidl är hållbart agerande inte bara en fråga om attityd, utan det utgör också grunden för vår affärsmodells framtida livskraft. Med stöd och expertis från WWF kommer vi nu att ta vårt engagemang för hållbarhet till nästa nivå. Vi kan bara övervinna stora globala utmaningar som klimatförändringar och förluster av resurser och biologisk mångfald genom att arbeta tillsammans. Det är därför vi tror på starka partnerskap så att vi kan arbeta tillsammans för att erbjuda mer hållbara val, säger Jakob Josefsson, vd på Lidl Sverige.
- Sättet vi producerar och konsumerar mat och energi på är en av de ledande drivkrafterna bakom förlust av natur och klimatförändringar. För att stoppa och vända det som är den största krisen som mänskligheten står inför i dag, behöver vi djärva och brådskande åtgärder för att förändra våra livsmedels- och energisystem. Där har livsmedels- och detaljhandeln en viktig roll att spela för att driva på denna förändring. Som en av de största dagligvarukedjorna har Lidl ett enormt internationellt inflytande för att driva hållbar utveckling inom livsmedels- och detaljhandeln. WWF är stolta över att följa med Lidl på denna resa där vi både kommer att stödja och utmana deras verksamhet, säger Kirsten Schuijt, generaldirektör för WWF International.
Ett samarbete för mer hållbara val i 31 länder
Lidl och WWF har redan arbetat tillsammans i befintliga samarbeten, till exempel i Schweiz och Österrike, under de senaste åren. Det nya partnerskapet utökar omfattningen av detta arbete globalt, för att påskynda hållbarhet på internationell nivå. Lidl har satt upp som mål att göra hållbar konsumtion ännu enklare för sina kunder världen över. Man arbetar också tillsammans med WWF för att erbjuda mer hållbara val och på så sätt aktivt forma den hållbara omställningen. Partnerskapet med WWF kommer att stödja detta mål genom att fokusera på följande nyckelområden:
- Skydda och bevarande och främjande av biologisk mångfald
- Ansvarsfull förvaltning av vattenresurser
- Klimatskydd genom vetenskapsbaserade klimatmål
- Säkerställa spårbara leveranskedjor där råvarorna inte kommer från avskogade områden eller marker som konverterats från sina naturliga ekosystem
- Ansvarsfulla inköp av riskråvaror som palmolja, soja, kakao, te, kaffe, trä och pappersprodukter
- Ansvarsfulla inköp av fisk och skaldjur samt värnande av kritiska fiskeområden och bestånd
- Opinionsbilda för mer medvetna, hållbara kostvanor och konsumtion
- Minskning och förebyggande av matsvinn
Utöver Lidls engagemang längs den egna värdekedjan kommer företaget att stödja olika naturbevarande WWF-projekt för att hjälpa till att skydda miljön i regioner Lidl köper råvaror ifrån.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
I dag öppnar Lidl i Vinsta11.12.2025 10:00:20 CET | Pressmeddelande
I dag öppnar Lidl i Vinsta – och därmed finns nu 210 Lidl-butiker i Sverige. – Läget i Vinsta är oslagbart! Närheten till tunnelbanan och det befintliga vägnätet gör det enkelt att handla hos oss och vi ser fram emot att välkomna många nya kunder, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Lidl öppnar ny butik i Knalleland – fortsätter sin expansion i Borås8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter sin expansion i Borås och presenterar i dag planerna för sin tredje butik i staden. Den nya butiken kommer att ligga i den dynamiska handelsplatsen Knalleland, med planerad öppning i mars 2027. Fastigheten, som ägs av Forshem Fastigheter AB, ligger strategiskt på Ålgårdsvägen 6, en plats med hög synlighet och ett stort trafikflöde.
Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.
Matriket är bäst i test i stort test av julskinka 2025!28.11.2025 07:00:00 CET | Nyheter
Matriket "Färdigkokt julskinka med svål" har utsetts till vinnare och fått toppbetyget 5 av 5 i Recept.se:s stora test av julskinkor 2025. Skinkan, som beskrivs som "näst intill perfekt", delar förstaplatsen med Dalsjöfors. I samma test fick även vår Julskinka Premium från Matriket ett mycket bra betyg med 4 av 5. Vi är stolta över att kunna erbjuda julbordets mittpunkt av högsta kvalitet till våra kunder.
Nu öppnar Lidl åter i Skara27.11.2025 10:26:19 CET | Pressmeddelande
Nu är Lidl tillbaka i Skara. I dag hälsas nya och nygamla kunder välkomna till en toppmodern butik med en stor bake-off, ett brett sortiment av Från Sverige-märkta produkter och dagliga leveranser av färsk frukt och grönt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
