Elgiganten

Digitalt utanförskap skapar klyftor – nu uppmanar Elgiganten fler att agera

Dela

Idag släpper Elgiganten en ny rapport som visar hur utbrett det digitala utanförskapet är, och att kostnaden för teknik är en del i detta. För att öka den digitala inkluderingen bör momsen på reparationer av hemelektronik sänkas, så att få fler har råd med teknik, menar Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Det är 32 procent av svenskarna som svarar att de upplever en så kallad teknisk klasskillnad, en ökning jämfört med förra året och högst i hela Norden. Det innebär att man upplever en digital klyfta i samhället, vilket i sin tur kan förstärka det digitala utanförskapet över tid. Det visar en färsk undersökning från YouGov som är genomförd på uppdrag av Elgigantens årliga rapport: Digitalt utanförskap

- Alla i aktörer i samhället behöver göra mer för att motverka det digitala utanförskapet, att sänka momsen på reparationer av hemelektronik vore exempelvis ett steg i rätt riktning, så att fler har råd med teknik och allt vad det innebär, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Drygt en tredjedel av de tillfrågade i år svarar att tekniken har blivit så utmanande att det är svårt att hänga med, en ökning jämfört med 2023. Att den snabba digitaliseringen får konsekvenser för dem som inte har tillgång till den nya tekniken märks i rapporten och här blir det också tydligt hur utvecklingen av artificiell intelligens, AI, bekymrar. Var fjärde svensk svarar att man är orolig över utvecklingen av AI.

Barn och äldre är utsatta grupper när det kommer till digitalt utanförskap och därför stöttar Elgiganten löpande organisationer som exempelvis Barnens Dator, Läxhjälpen, Maskrosbarn, Stadsmissionen och Majblomman.

- Tekniken är en magisk värld som gör livet lättare på många sätt. Men för den som inte har tillgång till tekniken, eller inte förstår den, hamnar man utanför och känner sig inte inkluderad i samhället. Vår förhoppning är att det genomförs digitala satsningar också på skolor och bibliotek framöver, det är en av våra uppmaningar som vi nämner i rapporten, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.  

Om rapporten
Rapporten Digitalt Utanförskap ges ut årligen sedan 2008 och genomförs i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Undersökningen handlar om attityder, kunskap och användning kopplad till teknik och elektroniska produkter i hemmet. Rapporten är en del av Elgigantens arbete för att säkerställa att ingen hamnar utanför i den snabba tekniska utvecklingen. Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget YouGov i april 2024, och inkluderar 4023 respondenter över 18 år. 

Vad är digitalt utanförskap? 
Människor som saknar kunskap, eller tillgång till ny teknik, riskerar att hamna i ett så kallat digitalt utanförskap. Då uppstår det klyftor mellan dessa samhällsgrupper. 

Läs hela rapporten här: https://www.elgiganten.se/hallbarhet/digitalt-utanforskap-rapport

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Följ Elgiganten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Elgiganten

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye