Digitalt utanförskap skapar klyftor – nu uppmanar Elgiganten fler att agera
Idag släpper Elgiganten en ny rapport som visar hur utbrett det digitala utanförskapet är, och att kostnaden för teknik är en del i detta. För att öka den digitala inkluderingen bör momsen på reparationer av hemelektronik sänkas, så att få fler har råd med teknik, menar Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Det är 32 procent av svenskarna som svarar att de upplever en så kallad teknisk klasskillnad, en ökning jämfört med förra året och högst i hela Norden. Det innebär att man upplever en digital klyfta i samhället, vilket i sin tur kan förstärka det digitala utanförskapet över tid. Det visar en färsk undersökning från YouGov som är genomförd på uppdrag av Elgigantens årliga rapport: Digitalt utanförskap.
- Alla i aktörer i samhället behöver göra mer för att motverka det digitala utanförskapet, att sänka momsen på reparationer av hemelektronik vore exempelvis ett steg i rätt riktning, så att fler har råd med teknik och allt vad det innebär, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Drygt en tredjedel av de tillfrågade i år svarar att tekniken har blivit så utmanande att det är svårt att hänga med, en ökning jämfört med 2023. Att den snabba digitaliseringen får konsekvenser för dem som inte har tillgång till den nya tekniken märks i rapporten och här blir det också tydligt hur utvecklingen av artificiell intelligens, AI, bekymrar. Var fjärde svensk svarar att man är orolig över utvecklingen av AI.
Barn och äldre är utsatta grupper när det kommer till digitalt utanförskap och därför stöttar Elgiganten löpande organisationer som exempelvis Barnens Dator, Läxhjälpen, Maskrosbarn, Stadsmissionen och Majblomman.
- Tekniken är en magisk värld som gör livet lättare på många sätt. Men för den som inte har tillgång till tekniken, eller inte förstår den, hamnar man utanför och känner sig inte inkluderad i samhället. Vår förhoppning är att det genomförs digitala satsningar också på skolor och bibliotek framöver, det är en av våra uppmaningar som vi nämner i rapporten, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Om rapporten
Rapporten Digitalt Utanförskap ges ut årligen sedan 2008 och genomförs i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Undersökningen handlar om attityder, kunskap och användning kopplad till teknik och elektroniska produkter i hemmet. Rapporten är en del av Elgigantens arbete för att säkerställa att ingen hamnar utanför i den snabba tekniska utvecklingen. Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget YouGov i april 2024, och inkluderar 4023 respondenter över 18 år.
Vad är digitalt utanförskap?
Människor som saknar kunskap, eller tillgång till ny teknik, riskerar att hamna i ett så kallat digitalt utanförskap. Då uppstår det klyftor mellan dessa samhällsgrupper.
Läs hela rapporten här: https://www.elgiganten.se/hallbarhet/digitalt-utanforskap-rapport
Nyckelord
Kontakter
Respina GholiniaPR and Communications Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Länkar
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Elgiganten expanderar i Västerås – öppnar en andra butik25.9.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Den 25 september slår Elgiganten upp dörrarna till sin andra butik i Västerås – nu i Erikslunds Shopping Center. Här erbjuds mobiltelefoner och abonnemang, tillsammans med ett utökat sortiment av gaming och mindre hemelektronik. Butiken blir ett komplement till Elgigantens existerande varuhus på ett av Sveriges största handelsområden, Erikslund.
Elgiganten firar 30 år på marknaden genom att hylla tekniken i en nostalgisk kampanj9.9.2024 16:42:28 CEST | Pressmeddelande
Elgiganten fyller 30 år och firar det med att blicka tillbaka på hur livet med teknik en gång såg ut.
Från pionjär till marknadsledare – Elgiganten firar 30 år2.9.2024 16:22:37 CEST | Pressmeddelande
År 1994 stod det första varuhuset klart i Stockholm. Trettio år senare är Elgiganten Nordens största elektronikåterförsäljare med 172 varuhus och butiker runt om i Sverige.
Elgiganten gör en historisk satsning på idrotten tillsammans med ISP26.8.2024 11:00:26 CEST | Pressmeddelande
Elgiganten tar ett historiskt kliv in i idrotten och ingår för första gången partnerskap med tre av Sveriges största fotbollsklubbar – Malmö FF, Djurgården Fotboll och IFK Göteborg. Investeringen innebär en strategisk möjlighet att nå ut till relevanta målgrupper på ett engagerande sätt.
Elgiganten väljer Carat efter omfattande mediebyråpitch19.8.2024 15:45:01 CEST | Pressmeddelande
Elgiganten och dentsubyrån Carat har befäst sitt samarbete med ett nytt partnerskapsavtal på fyra nordiska marknader.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum