SvD ökar fokus på nya annonskoncept och produktutveckling
Svenska Dagbladet inför en ny roll med fokus på annons- och produktutveckling. Denise Backman får uppdraget att tillsammans med Schibsteds annonsorganisation SMS och SvD:s produktteam ta fram nya koncept för annonsörer och läsare.

De senaste åren har allt fler hittat till SvD.se – siffror från Orvesto visade nyligen hur den digitala räckvidden ökat med hela 26 procent jämfört med förra året, till 665 000 dagliga läsare och en totalräckvidd på drygt 800 000 läsare. De som besöker SvD.se är nyfikna och framåtlutade, majoriteten är mellan 30-50 år och har högst snittinkomst av alla besökare på digitala nyhetssajter i Sverige. Det innebär att de är mycket attraktiva att nå för många annonsörer, något som också har återspeglats i utvecklingen av annonsaffären under året.
– Denise Backman har gjort ett imponerande arbete det senaste året som projektledare för kommersiella satsningar på SvD, och jag är mycket glad över att vi kan knyta henne till oss permanent. Tillsammans med Sveriges bästa säljorganisation, SMS, kommer hon nu att fortsätta att utveckla SvD:s annonsaffär, säger Anna Careborg, vd och chefredaktör, SvD.
Denise Backman har närmare tio år bakom sig inom Schibsted, bland annat på Blocket och Aftonbladet. Senaste rollen var på Schibsted Marketing Services, SMS, som kreativ koncept-specialist på Schibsted Brand Studio.
– Det har varit oerhört spännande att komma nära Svenska Dagbladet och tillsammans med produkteamet få vara med och utveckla nya koncept och möjligheter för annonsörer och läsare. Jag ser mycket fram emot att nu fortsätta det här arbetet, säger Denise Backman.
Att utveckla annonsaffären är en central del i SvD:s produktutveckling, Denise Backman kommer därför att rapportera direkt till produktchef Ebba Linde.
– Genom att knyta annons närmare produktteamet kan vi agera snabbt, skala nya format och komma närmare kunderna, både i form av annonsörer och läsare, säger Ebba Linde.
Den nya rollen och arbetssättet välkomnas av Joakim Flodin, vd för SMS i Sverige.
– Att vi jobbar tillsammans, över kompetensområden och avdelningar och nära våra mediehus, blir allt viktigare för att utveckla nya annonsprodukter och skala upp våra existerande – och för att vi ska komma ännu närmare kunderna. Denise Backmans nya roll på SvD blir strategisk i det arbetet, säger han.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Denise Backman, annonsansvarig, SvD. Telefon: 070-869 80 08. E-post:denise.backman@svd.se.
Ebba Linde, produktchef, SvD. Telefon: 070-947 95 84. E-post: ebba.linde@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum