Schibsted

Magasin läggs ner – feature flyttar in i huvudtidningen

Dela

Aftonbladet gör en stor omläggning av feature. Tre magasin läggs ner från årsskiftet och huvudtidningen stärks istället med mer inspirerande helgläsning.

Som en konsekvens av att allt fler läsare väljer att ta del av Aftonbladets featurejournalistik online läggs de tre magasinen Söndag, Klick! och Härligt hemma ner som egna magasinstitlar från och med 2023. Varumärkena kommer dock att leva vidare dels i Aftonbladets huvudtidning, dels på sajten.
Som en konsekvens av att allt fler läsare väljer att ta del av Aftonbladets featurejournalistik online läggs de tre magasinen Söndag, Klick! och Härligt hemma ner som egna magasinstitlar från och med 2023. Varumärkena kommer dock att leva vidare dels i Aftonbladets huvudtidning, dels på sajten.

– Vi ska göra bästa möjliga Aftonbladet för så många som möjligt. Både i papperstidningen och online. Featurejournalistiken är viktigare än på många år, men vissa magasinsformat tappar kraftigt, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Featurejournalistiken har under senaste åren blivit alltmer digital. Aftonbladet har satsat stort online på framgångsrika matsajten Godare, återuppväckt klassiska varumärket inom hälsa, Wellness, och byggt vertikalerna Min Ekonomi, Family, Kungligt och Härligt hemma. Inom Plus är tester, motor och relationer bland de mest framgångsrika ämnena. 

Men för printmagasinen är situationen en annan.

Skenande papperspriser, ökade kostnader för produktion och ett vikande intresse från läsarna har gjort att magasinen Söndag, Klick! och Härligt Hemma tappat i lönsamhet och läggs ner som egna magasinstitlar från och med 2023. Istället kommer varumärkena att leva vidare i Aftonbladets huvudtidning. 

– De som köper Aftonbladets papperstidning är trogna läsare som gärna tar del av inspirerande recept, intervjuer, inredning och hälsotips. Men de köper inte magasinen i lika hög grad längre vilket gör att de missar mycket av den goda journalistiken. Därför är det naturligt för oss att istället göra deras Aftonbladet till en bredare och mer guldkantad produkt, säger Lena K Samuelsson.

Aftonbladet Prints stora titlar, som TV, Kryss & Quiz, KryssExtra, NostalgiKryss och Sportbladets Biblar kommer att finnas kvar i ställen. 

– Vi står mitt i en kraftfull digitalisering av mediebranschen och rådande situation med höga produktionspriser skyndar på den. Det finns ingen anledning att stå still i ett sånt läge. Det ligger i Aftonbladets DNA att hela tiden våga tänka nytt och det gäller inte minst vår papperstidning som senaste året framgångsrikt lagt om hela produktionen och distributionen, säger Lena K Samuelsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erika Scott, redaktionell printchef. Telefon: 072-241 54 54. E-post: erika.scott@aftonbladet.se.
Michael Fristedt
, affärschef Aftonbladet Print. Telefon: 070-525-21-74. E-post: michael.fristedt@aftonbladet.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Som en konsekvens av att allt fler läsare väljer att ta del av Aftonbladets featurejournalistik online läggs de tre magasinen Söndag, Klick! och Härligt hemma ner som egna magasinstitlar från och med 2023. Varumärkena kommer dock att leva vidare dels i Aftonbladets huvudtidning, dels på sajten.
Som en konsekvens av att allt fler läsare väljer att ta del av Aftonbladets featurejournalistik online läggs de tre magasinen Söndag, Klick! och Härligt hemma ner som egna magasinstitlar från och med 2023. Varumärkena kommer dock att leva vidare dels i Aftonbladets huvudtidning, dels på sajten.
Ladda ned bild

Länkar

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye