Magasin läggs ner – feature flyttar in i huvudtidningen
Aftonbladet gör en stor omläggning av feature. Tre magasin läggs ner från årsskiftet och huvudtidningen stärks istället med mer inspirerande helgläsning.

– Vi ska göra bästa möjliga Aftonbladet för så många som möjligt. Både i papperstidningen och online. Featurejournalistiken är viktigare än på många år, men vissa magasinsformat tappar kraftigt, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Featurejournalistiken har under senaste åren blivit alltmer digital. Aftonbladet har satsat stort online på framgångsrika matsajten Godare, återuppväckt klassiska varumärket inom hälsa, Wellness, och byggt vertikalerna Min Ekonomi, Family, Kungligt och Härligt hemma. Inom Plus är tester, motor och relationer bland de mest framgångsrika ämnena.
Men för printmagasinen är situationen en annan.
Skenande papperspriser, ökade kostnader för produktion och ett vikande intresse från läsarna har gjort att magasinen Söndag, Klick! och Härligt Hemma tappat i lönsamhet och läggs ner som egna magasinstitlar från och med 2023. Istället kommer varumärkena att leva vidare i Aftonbladets huvudtidning.
– De som köper Aftonbladets papperstidning är trogna läsare som gärna tar del av inspirerande recept, intervjuer, inredning och hälsotips. Men de köper inte magasinen i lika hög grad längre vilket gör att de missar mycket av den goda journalistiken. Därför är det naturligt för oss att istället göra deras Aftonbladet till en bredare och mer guldkantad produkt, säger Lena K Samuelsson.
Aftonbladet Prints stora titlar, som TV, Kryss & Quiz, KryssExtra, NostalgiKryss och Sportbladets Biblar kommer att finnas kvar i ställen.
– Vi står mitt i en kraftfull digitalisering av mediebranschen och rådande situation med höga produktionspriser skyndar på den. Det finns ingen anledning att stå still i ett sånt läge. Det ligger i Aftonbladets DNA att hela tiden våga tänka nytt och det gäller inte minst vår papperstidning som senaste året framgångsrikt lagt om hela produktionen och distributionen, säger Lena K Samuelsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erika Scott, redaktionell printchef. Telefon: 072-241 54 54. E-post: erika.scott@aftonbladet.se.
Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print. Telefon: 070-525-21-74. E-post: michael.fristedt@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum