Podme slår rekord – över 200 000 betalande prenumeranter
Ett år efter att Schibsted gick in som majoritetsägare i Podme har antalet betalande prenumeranter på podcast-plattformen tredubblats. ”I september räknar vi in över 200 000 betalande prenumeranter, det är en nivå ingen trodde vi skulle nå så snabbt”, säger Podmes vd Johan Strömberg.

Schibsted har de senaste åren investerat tungt i ljud. Både i de befintliga mediehusen, men också i podcast-plattformen Podme. Förra året blev Schibsted majoritetsägare i den prenumerationsbaserade ljud-plattformen och nu strömmar kunderna in i både de svenska, norska och finska marknaderna.
Tor Jacobsen, chef för användarbetalning, Consumer Business, i Schibsted News Media och styrelseordförande i Podme konstaterar att det snabbt ökande antalet abonnenter tydligt visar marknadens efterfrågan på ljudinnehåll.
– Podme är Schibsteds snabbast växande prenumerationsprodukt hittills, med en otroligt stark tillväxt senaste året, säger han.
Podmes avsikt är att tillsammans med Schibsteds mediehus fortsätta växa inom podcast-segmentet.
– Det här är bara starten på resan. Satsningen vi nu gör i Podme är en långsiktiga strategi för att ta en ledande position inom ljudsegmentet. Vi bedömer att vi på sikt kommer att se väldigt god lönsamhet här, säger Tor Jacobsen.
Podmes framgång och tillväxt kan dels förklaras i samarbeten som görs med Schibsteds mediehus i Sverige och Norge, men också med Podme-exklusiva samarbeten med några av Nordens största podcasts, som humortrion JLC:s Mellan himmel och jord i Sverige och Tussvik & Tønne i Norge.
– Vårt mål har sedan starten varit att genom nära samarbete med våra kreatörer och en tydlig fokusering på unikt, reklamfritt innehåll av hög kvalitet skapa en bättre lyssningsupplevelse för podcastsfans. Med Schibsted som hem för Podmes ambitiösa planer kan vi ge våra lyssnare ett ännu bredare utbud av kvalitetssäkrat innehåll genom samarbetet med t ex Aftonbladet och Svenska Dagbladet och därtill nyttja kraften i Schibsteds höga räckvidd, säger Johan Strömberg, vd på Podme.
Schibsted gjorde första investeringen i Podme 2019, när det ännu var en uppstickare på marknaden. Grundarna Johan Strömberg och Niklas Julin är båda kvar i bolaget som vd respektive Director of Business Development och delägare. Schibsted äger i dag 91 procent av Podme.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Strömberg, vd, Podme. Telefon: +46 70 441 06 75. E-post: johan@podme.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum