Ronald Kraule blir ny nordisk VD för Europeiska ERV Filial i Sverige och Europæiske ERV i Danmark från och med juli 2024

Den 1 juli 2024 kommer Europeiska ERVs styrelse att omstruktureras, där Ronald Kraule tar över rollen som VD för företagsledningen. Vid detta datum kommer Beata Kalitowska, för närvarande VD, att lämna företagsledningen.

Mr Ronald Kraule, CEO of Europæiske Rejseforsikringer A/S

"Vi vill tacka Beata för det arbete hon utfört i ERV Nordic under de senaste åren och önskar henne all lycka i framtiden. Med Ronald Kraule, som kom in i företagsledningen som Chief Transformation Officer i början av 2024, har vi fått en mycket erfaren branschexpert för rollen som VD. Europeiska ERVs strategiska mål är att växa över marknadsgenomsnittet inom reseförsäkringssegmentet, och att se över tillväxtpotential inom andra delsegment av egendoms- och olycksfallsförsäkringar. Kraule tar inte bara med sig omfattande internationell branschkunskap, utan har också värdefull erfarenhet genom sin tidigare position i ERGO Group AG i Österrike som medlem i företagsledningen med ansvar för liv- och sjukförsäkring samt organisationsutveckling. Detta kommer att ge ett betydande bidrag till ompositionering av företaget”, säger Richard Bader, styrelseordförande för Europeiska ERV.

Övriga ansvarsområden i Europeiska ERVs företagsledning förblir oförändrade.

Ronald Kraule, född 1972 i Klagenfurt, är gift och far till 3 söner. Sedan 1999 har han haft olika chefsroller i internationella finanskoncerner som GE Capital, HBOS och Lloyds Banking.