Team X-Calibur vann SM-guld vid bowlingens 3-manna

Team X-Calibur är svenska mästare i damernas 3-manna. I gårdagens final besegrade de BK Femtionian med 359-342.
– Jättekul att vi kunde dra det längsta strået idag, säger Hanna Engberg.

Team X-Calibur vann SM-guld i 3-manna på damsidan.
Team X-Calibur vann SM-guld i 3-manna på damsidan. Foto: Bildbyrån

Damerna var först ut vid Bellevuestadion i Västerås där Team X-Calibur fick ta sig an BK Hallandia i semifinalen. Matcherna i stegfinalen spelades över 2 serier bakers. X-Calibur fick revansch från finalförlusten mot Hallandia från 2017 och vann matchen övertygande med 463-369 (230-192, 233-177).
– Vi bowlade så himla bra i semifinalen och det var en trygghet att ha med sig det till finalen, säger Hanna Engberg i X-Calibur.

I finalen väntade BK Femtionian som hade avancerat direkt till guldmatchen efter att ha blivit etta i finalomgång 2 i maj. Första serien blev jämn där Femtionian var starkast och de tog till sist hem den med 192-183. I andra serien hade båda lagen problem att få med sig käglorna men X-Calibur fick med sig flest och vände på matchen. Hanna Engberg avslutade för X-Calibur och hon säkrade guldet för Partillelaget med en strike vid första slaget i sista rutan.
– Jätteskönt att kunna avgöra och stå emot den press som blir när man är sista spelare ut, säger Hanna Engberg.

X-Calibur vann den andra serien med 176-150 och finalen med totalt 359-342.
– Riktigt kul att vi kunde dra det längsta strået i en match där väldigt mycket kan hända. Vi stötte på problem i finalen men vi pratade ihop oss och löste det.
Vad framförallt är det som gör att ni lyckas vända på finalen?
– Vi fortsatte att hålla oss lugna och gnetade på. Det hade varit skillnad om de var många poäng före oss men det var bara att försöka hålla ihop det i andra serien och vi kommunicerade bra i laget.

Jenny Wegner i BK Femtionian var på jakt efter sitt tredje SM-guld för i år. Hon tog hem elit-SM i mars och vann därefter SM-guld med Spader Dam vid SM-slutspelet i maj. Men 3-manna slutade med silver.
– Det hade varit kul med en trippel men det är mest surt just nu att vi har förlorat och att vi inte hann läsa av banorna. Det är en kort distans och allt kan hända men idag hände ingenting för oss. Det är nog första gången som jag har sett det som en nackdel att gå in som förstaseedade till en stegfinal. Banorna var väldigt annorlunda jämfört med på träningen inför stegfinalen. I första serien kändes det okej när vi var på den högra banan men när vi flyttade över till den andra så blev det betydligt tuffare. Vi får ta med oss vår insats i de tidigare finalomgångarna, säger Jenny Wegner.

2018 var senast som X-Calibur vann SM-guld 3-manna men för årets guldtrio: Hanna Engberg, Josefin Hermansson och Victoria Johansson var det första SM-titeln i 3-manna. För två år sedan blev det finalförlust mot Spader Dam och den gången var både Josefin Hermansson och Hanna Engberg med.
– Det är en enorm lättnad och det känns väldigt roligt att äntligen stå överst på pallen i SM-sammanhang. Hanna, Vicky och jag har spelat mycket ihop och vi är en trygg trio. Det betyder väldigt mycket för föreningen att vinna SM-guld och extra kul när finalen sändes i SVT, säger Josefin Hermansson.

Partille firade stora triumfer under onsdagen vid SM i 3-manna. På herrsidan tog Team Pergamon hem SM-guldet.
– Det hela blev ännu bättre. Dubbla guld är aldrig fel, säger Hanna Engberg.

Läs mer om Pergamons SM-guld här.

Topp 3 SM i 3-manna, damer

1. Team X-Calibur BK, Partille - Victoria Johansson, Hanna Engberg, Josefin Hermansson

2. BK Femtionian, Hässleholm - Cajsa Wegner, Ottilia Gunnarsson, Jenny Wegner

3. BK Hallandia, Halmstad - Linnea Andersson, Yvonne Martinsson, Sanna Gustavsson, Sandra Granfeldt

Team X-Calibur blev svenska mästare igår i 3-manna.
Hanna Engberg
Det blev dubbla SM-guld till Partille under onsdagen genom X-Calibur och Pergamon.