Biståndets enprocentsnivå kan återställas redan 2027

Det finns en bred enighet bland riksdagspartierna att återställa biståndsnivån till 1 procent av BNI. Det visar Diakonias partienkät 2024. Socialdemokraterna har i enkäten inte angett ett årtal men ger nu positiva besked i Almedalen inför valet 2026.

Så svarar riksdagspartierna om biståndet, Diakonias partienkät 2024

Diakonia har inför årets Almedalsvecka ställt sex frågor till riksdagspartierna om inriktningen för svenskt bistånd. På frågan om vilket år partierna vill återställa biståndsnivån till 1 procent, svarar Centerpartiet, Kristdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet att det ska ske senast 2027. Alltså i den första budgeten efter valet. Socialdemokraterna stödjer principen om enprocentsnivån men har i enkäten inte angett när återställandet ska ske.

Under Diakonias panelsamtal i Almedalen med Gudrun Brunegård (KD), Janine Alm Ericson (MP) och Morgan Johansson (S) annonserades glädjande besked för de som vill se en högre biståndsnivå.

– Ni kan lita på att vi kommer återställa biståndet till en procent. Det behöver ske stegvis, men en röst på vår sida nästa val kommer innebära ett återupprättande av enprocentsmålet, meddelar Morgan Johansson, utrikespolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

Den sittande regeringen har övergett enprocentsnivån för att övergå till en fast budgetram för biståndet. Detta uppmärksammades under panelsamtalet av Diakonias generalsekreterare Mattias Brunander, som menade att Kristdemokraterna har en avgörande roll att spela för att biståndet inte ska nedmonteras ytterligare de kommande två åren.

– Vi kommer fortsätta att driva på väldigt hårt inom regeringen för en biståndsnivå på 1 procent, säger Gudrun Brunegård, biståndspolitisk talesperson för Kristdemokraterna.

Starkt stöd för jämställdhet inom utrikespolitiken
Under panelsamtalet framkom att Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill återinföra en feministisk utrikespolitik. I Diakonias partienkät 2024 är det bara Kristdemokraterna som svarar att jämställdhet inte ska integreras i all utrikespolitik. Det innebär en total kursförändring sedan förra året. Alla andra partier svarar att de vill att jämställdhet integreras i utrikespolitikens alla delar.

– Det handlar om att hela tiden fråga, var är kvinnorna, säger Janine Alm Ericson, talesperson för bistånd och jämställdhet för Miljöpartiet, och fortsätter:

– Vi måste utgå från biståndets mål om att lyfta människor ur fattigdom och förtryck. Men också förstå att den feministiska utrikespolitiken är vägen dit, då kvinnorna är dom starkaste förändringsaktörerna.

Ta del av Diakonias partienkät 2024 här: https://apidiakoniase.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2024/06/Diakonias-bistandsenkat-2024.pdf

Om Diakonias partienkät 2024
Diakonia har inför Almedalsveckan 2024 ställt frågor till samtliga riksdagspartier om inriktningen på svenskt bistånd. Enkäten består av sex centrala frågor som har stor effekt på biståndets utförande och innebär därmed viktiga vägval för partierna. Samtliga riksdagspartier utom Sverigedemokraterna har svarat på enkäten. Årets partienkät toppas av Centerpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. De två regeringspartierna Liberalerna och Kristdemokraterna tappar däremot placeringar jämfört med ifjol, medan Moderaterna hamnar i botten.

Så rankas riksdagspartierna i Diakonias partienkät 2024
Så svarar riksdagspartierna om biståndet, Diakonias partienkät 2024