Pilotprojekt med uppkopplade patienter sparar tid och förbättrar vårdkvaliteten
Sedan början av året pågår ett pilotprojekt hos ASIH Haninge Väst. Patienter som vårdas i hemmet kopplas ihop med Aleris genom en app där patienten lämnar olika värden och kommunicerar med ASIH-teamet via chat eller video. Det är ett komplement till de fysiska besöken som har lett till bättre förberedda och därmed mer effektiva besök hos patienterna och färre oplanerade utryckningar.
Tekniken kommer från ett företag som heter Cuviva, som har riktat in sig på digitalisering av vård i hemmet och så kallad ”hospital at home”. Det vill säga patienter som tack vare digital övervakning kan vårdas hemma och slipper ligga inne på sjukhus. För akutsjukhusen innebär det att deras begränsande antal slutenvårdsplatser kan användas till de svårast sjuka som behöver allra mest övervakning och vård på sjukhuset.
Nya arbetssätt krävs för att klara vårdens utmaningar
ASIH Haninge Väst kopplade upp de första patienterna i januari i år. Patienten får all utrustning som behövs för att lämna in olika värden som blodtryck, vikt eller syresättning och kan hålla kontakten med våra medarbetare i samma kanal. På Aleris sida kan alla uppkopplade patienter övervakas via dator. Värden som ligger utanför normala gränsvärden – eller inte lämnas in – genererar ett larm.
Camilla Eriksson är enhetschef på Aleris ASIH Haninge Västra:
– Det här är en del i Aleris vision att leda vägen till morgondagens sjukvård. Vi utvärderar och utvecklar projektet regelbundet utifrån patientsäkerhet, medarbetarskap och ekonomi. Det är ett teamarbete där vi utgår från våra värderingar ansvarsfullt, enkelt och innovativt. Jag har förmånen att få arbeta tillsammans med fantastiska medarbetare som alltid sätter patientsäkerheten i första hand, men som är införstådda i vilka utmaningar sjukvården står inför vilket resulterar i att vi måste vara innovativa och lösningsorienterade.
Patienterna upplever ökad delaktighet
En första utvärdering visade att medarbetarna inom AISH sparar tid. Framför allt för att de kommer bättre förberedda hem till en patient som redan har lämnat in vissa värden. 35 patienter tog under en åttaveckorsperiod 1710 mätvärden och skickade 99 meddelanden. Det möjliggör att samma medarbetare hinner hjälpa fler patienter.
– Min upplevelse är att de patienter som lär sig tekniken är positiva, inte minst för att de upplever sig mer delaktiga i sin vård. För de flesta patienter tror jag det är ett bra tillskott, men det krävs att man klarar av att sköta det hemifrån och inte är rädd för ny teknik. Och det får aldrig bli så att det ersätter det mänskliga besöket, säger Anders Rehnström, läkare inom Aleris ASIH.
Projektet kommer fortsätta att utvärderas över sommaren och beslut om en eventuell större implementering ska tas i augusti.
– Utifrån de utvärderingar och den respons vi har fått från patienter ser jag med stor nyfikenhet och spänning fram emot att leda och utveckla detta projekt tillsammans med alla medarbetare i teamet. Vi vill fortsätta kunna ge våra patienter bästa tänkbara vård, säger Camilla Eriksson.
Nyckelord
Kontakter
Pressjour
Aleris presstjänst nås dygnet runt på +46 (0)730 – 38 38 20 (ej sms). Du kan även kontakta oss på press@aleris.se.
Kenan HarbasPress- och public affairschef
Tel:+46 70-783 42 03Kenan.Harbas@aleris.seOm oss
Aleris - ledande inom specialistvård i Skandinavien
Aleris erbjuder specialistvård digitalt och på 80 kliniker i Sverige, Norge och Danmark. Höga medicinska resultat, tillgänglighet och nöjda patienter är grunden för vår verksamhet.
Varje år väljer mer än två miljoner patienter att komma till Aleris. Privat, via en sjukvårdsförsäkring eller inom den offentligt finansierade vården.
Vi arbetar alltid för att ge den bästa vården efter individens behov. Ansvarsfullt, enkelt och innovativt.
Följ Aleris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Aleris
Höstbudgeten är regeringens chans18.9.2024 10:53:21 CEST | Debatt
Återhämtningen av den svenska ekonomin förväntas fortsätta under 2025. Det innebär att det svåra ekonomiska läget har mildrats och att utsikten för landets patienter ser ljusare ut. 650 000 patienter som väntar på en första kontakt, på undersökning eller på operation/åtgärd borde nu kunna få sina behov tillgodosedda. Högst upp på önskelistan finns en vårdreform som ännu inte blivit av.
Angående förändrad tidsplan LOU specialiserad ögonsjukvård i Region Stockholm29.8.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vi som aktörer inom vårdval ögon vill med denna skrivelse uppmärksamma politiken om effekterna av resursbristen inom den specialiserade ögonsjukvården i Region Stockholm. Vår förhoppning var att vissa av de brister vårdval ögon upplever skulle ha blivit justerade i samband med tidigare diskussioner. Då detta inte skett känner vi oss nödgade att sända detta brev.
Nu öppnar nya närakuten i Uppsala12.8.2024 11:19:39 CEST | Pressmeddelande
Efter 1,5 år av planering och byggnation är den nya närakuten i Uppsala klar. På måndag den 12 augusti invigs de nya lokalerna där närakuten flyttar in, innan mottagningen öppnar upp för patienter dagen efter. — Vi hade vuxit ur våra lokaler för länge sen, säger Maria Carles, verksamhetschef på Uppsala Närakut Aleris.
Kvällsöppet och personligt på Umeås minisjukhus25.6.2024 07:00:00 CEST | Nyheter
Bakom en oansenlig dörr i centrala Umeå ligger Aleris Specialistvård – ett minisjukhus i centrala Umeå. Men det uttrycket vore att förminska verksamheten menar Marcus Isaksson som är medicinskt ansvarig. – Även om det är litet till storlek så bedriver verksamheten stor och viktig vård.
Aleris står redo att svara på myndigheternas behov av humanitär hjälp till Gaza17.6.2024 13:14:48 CEST | Pressmeddelande
EU-kommissionen har skickat en begäran till Sverige om att ta emot patienter från Gaza. Aleris är redo att ta emot traumapatienter inom ramen för det samlade hälso- och sjukvårdsstödet till Gaza från Sveriges sida.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum