Vårdförbundet har sagt ja till ett nytt avtal med förkortad arbetstid och högre löner

Vårdförbundet fick den 27 juni en ny hemställan från medlarna på Sobonas avtalsområde och ett likalydande bud från SKR. Budet innebär att fler som jobbar på obekväm tid får arbetstidsförkortningar, som mest 4 timmar per vecka. Den omfattande övertiden ska utvärderas, och dessutom säkras en god löneutveckling för förbundets medlemmar. SKR och medlarnas bud är slutligt. Förbundsstyrelsen har därför idag beslutat att säga ja till budet om nytt huvudavtal. Därmed blåses strejk och övertidsblockad av.

Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet
Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet Ulf Huett Vårdförbundet. Fotografens namn måste alltid anges vid publicering.

-Vår konflikt har gett resultat. Tillsammans har vi förflyttat arbetsgivarna i arbetstidsfrågan. Från att arbetsgivaren sagt blankt nej till förkortad arbetstid ser vi nu att medlemmar som redan idag jobbar i rotation kommer att få sänkt arbetstid. Dessutom kommer de som idag har 40 timmar och jobbar natt komma ned till en arbetsvecka på 36 timmar. Vårt långsiktiga mål om en stegvis arbetstidsförkortning för våra medlemmar har påbörjats, säger Sineva Ribeiro, ordförande i Vårdförbundet.

I sex månader har Vårdförbundet försökt komma överens med SKR och Sobona om ett nytt avtal sedan det förra sagts upp. Vårdförbundets viktigaste krav har varit en god löneutveckling och hållbara heltider genom en sänkt veckoarbetstid. Läget mellan parterna har varit låst under lång tid eftersom arbetsgivarna inte velat diskutera förkortad arbetstid.

Vårdförbundet har sedan den 25 april vidtagit konfliktåtgärder i form av övertids-, mertids och nyanställningsblockad samt strejk i flera regioner. Medlemmarna i Vårdförbundet har själva burit upp blockaden och villigt deltagit i strejken.

-Vi har satt frågan om kortare arbetstid högst upp på dagordningen och banat väg för fortsatta förbättringar i framtiden. Frågan är här för att stanna och vi kommer att fortsätta arbeta för hållbara heltider så medlemmarna orkar ett helt yrkesliv. Det arbetet har bara startat, säger Annelie Söderberg, förhandlingschef.

Konflikten har synliggjort att sjukvården bygger på att Vårdförbundets medlemmar arbetar övertid. När övertiden inte längre kunnat läggas ut av arbetsgivaren har de i stället beordrat skyddsarbete. Fram till den 27 juni hade 11 000 rapporter om skyddsarbete inkommit från medlemmar. Av det nya avtalet framgår att övertiden hos Vårdförbundets medlemmar ska följas upp. Men Vårdförbundet kommer inte nöja sig med det i praktiken.

-Vi har visat på det systematiska missbruket av att planera verksamhet utifrån att våra medlemmar ska acceptera övertidsarbete. Det här kommer vi inte att släppa. Även om blockaden mot övertid upphör nu så uppmanar vi våra medlemmar att vara varsamma med övertiden. Ingen är skyldig att skriva upp sig på sms-listor och vara tillgängliga för frågor om att jobba över på sin fritid. All övertid ska vara beordrad av chef. Man har rätt till sin fritid och dessutom till sin återhämtning och hälsa. Sjukvården är i kris, oavsett vad statsministern säger, säger Sineva Ribeiro.

Under konflikten har Vårdförbundet varit i medling på Sobonas avtalsområde och velat förhandla med SKR. Några förhandlingar har dock inte kommit till stånd, därför har Vårdförbundet inte kunnat medverka till det bud som mottogs igår. Både medlarna och SKR har varit tydliga med att det är ett slutligt bud. Vårdförbundets förbundsstyrelse har noga övervägt budet och begärt förbättringar. Efter att arbetsgivarna accepterat dessa fattade förbundsstyrelsen sitt beslut, trots att det inte innehöll förkortad arbetstid på 15 minuter som Vårdförbundet har yrkat på.

-Vi har kommit så långt som det är möjligt just nu. Våra medlemmar har samhällsviktiga yrken och tar, som alla vet, ett stort ansvar för vården. Detta var ett slutligt bud, och vi fortsätter det långsiktiga arbetet för hållbara arbetstider. Politiken och arbetsgivarna måste ta ansvar för att rädda vården, säger Annelie Söderberg, förhandlingschef.

Det nya avtalet möter flera yrkanden som Vårdförbundet drivit:

• En god löneutveckling säkras genom en garanterad löneökning på 3,05 procent

• Andelen natt för heltidsanställd på rotation på 36 timmar och 20 minuter sänks från minst 20 procent till minst 10 procent natt.

• Heltidsanställd på ständig natt vardagar, men inte söndag och helgdag, sänks från 40 till 36 timmar/vecka.

• Medlemmar som idag är heltidsanställda och arbetar rotation på vardagar och har 40 timmar/vecka får sänkt veckoarbetstid till 36 timmar och 20 minuter respektive 34 timmar och 20 minuter beroende på hur många nätter de jobbar.

• Avtalet i sin helhet har givit medlemmarna ett värde motsvarande märket 3,3 procent.

• Vårdförbundet får ett särskilt arbete om arbetstider, där parterna särskilt ska följa upp bestämmelsen om rotationstjänstgöring och tillämpning i förhållande till jour och olika definitioner av tidsperioder för natt. Parterna ska också följa upp övergripande utveckling av övertid och mertid i regionsektorn för Vårdförbundets yrken.

• Tidigare krav om att frångå arbetstidslagen, med hänvisning till Natomedlemskapet, är nu borta ur avtalet.

Vårdförbundet öppnar för förhandling på Sobonas område14.6.2024 13:02:23 CEST | Pressmeddelande

Den 13 juni mottog Vårdförbundet en hemställan från medlarna på Sobonas avtalsområde, som bland annat omfattar kommunala företag. Förbundsstyrelsen har noga analyserat förslaget och beslutat att tacka nej till hemställan i dess nuvarande utformning. Samtidigt ser Vårdförbundet att försämringar som tidigare föreslagits inte längre finns kvar. Därför öppnar förbundet för förhandling under medling på Sobonas avtalsområde.