Åkstarke Jonathan Ahlsson och superspurtaren Matilda Frantzich segrade i SM-veckans kortdistans

Det var två SM-guld under fredagens program i SM-veckan sommar i Västerås gick till på vitt skilda sätt. För örebroaren Jonathan Ahlsson, som kör för Motala, var det tidig utbrytning och så solokörning mot segern. Matilda Frantzich är helt enkelt en av lndets vassaste spurtare. Sämst silver i fyra av de fem senaste klungspurterna i SM-tävlingar för Malmötjejen!

Oj, vilket härligt och spännande cykellopp det blev när Motala dominerade herrarnas SM-kortdistans – mest utmanade av Södertälje. Logisk pall efter 2024 års kortdistans-SM därmed: Jonathan Ahlsson, Edvin Lovidius och Eric Pedersen där guld och brons gick till Motala AIF CK och silvret då till Södertäljes kapten denna varma och klibbiga SM-dag då åskvädret bara tangerade Västerås.

Den trion gick loss rätt tidigt i en utbrytning. Ingen kunde brygga. Och så splittrades trion när Ahlsson satte press på Lovidius. Kul racing för både publiken i Västerås hamnområde och alla tv-tittare.

”Ja, jag tycker att vi i Motala är med bra i loppet från start. Vi har ju ganska många man att spela med. Till slut kommer ju jag och Eric loss tillsammans med Edvin Lovidius från Södertälje”, säger Jonathan Ahlsson.

Han tycker att ha har haft tunga år men har en bättre känsla nu och har kört bra även internationellt i U23-landslaget.

”Ja, jag har ju inga resultat att tala om men känslan är bättre än under de två föregående säsongerna som har varit tunga för mig. Och nu fick jag ju ett resultat, riktigt skönt”, säger Jonathan Ahlsson och skiner upp.

Loppet var inne i ett skarpt läge. Det skulle sannolikt inte bli något guld i en spurt på tre. Lovidius gar flera topplaceringar internationellt från samlad klunga och var exempelvis trea på linje-SM i Tierp bakom den där grymt tajta spurtuppgörelsen mellan Lucas Eriksson och Hugo Forssell. Motalas på papperet vassaste spurtare för dagen, David Larsson och Ville Merlöv, fanns ju inte med därframme.

”Vi vill ju dels inte dra fram Edvin till guldet och dels var det ett jättebra läge för oss då vi var två i en utbrytning på tre. Jag testade här efter upploppsrakan och fick en lucka direkt och då var det bara att köra”, säger Jonathan Ahlsson som ni träffar i en tv-intervju på SWE Cyclings SoMe under fredagskvällen.

Pallplatserna på herrarnas SM-kortdistans:

1. Jonathan Ahlsson, Motala AIF CK
  2. Edvin Lovidius, Södertälje CK
  3. Eric Pedersen, Motala AIF CK

Kortdistansens silvermedaljör Clara Lundmark, Norbergs CK, såg starkast ut av alla under loppet MEN det är inte bra att ha med sig CK Ringens Matilda Frantzich när det är 100 meter kvar. Då är hon ruggigt snabb. Imponerande att leverera igen när resten av fältet hade som främsta tanke att se till att hon inte fanns med när spurten drogs upp.

Men titta så jämnt det blev i spurten mot största konkurrenten Clara Lundmark. Riktigt bra inledning av spurten också av Elin Karlsson, vilket gav ett brons till onsdagens XCE-mästare.

Det blev ingen utbrytning som ens var i närheten av att hålla en längre tid. Favoriterna i damernas kortdistans var nämligen på hugget från start. Matilda Frantzich tog nästan lite väl många attacker själv i början.

”Jag vill ju börja offensivt och visa de andra att jag är här och så. Det blir ju attacker men alla där framme är så starka så det blir inget av dem. Nu satte värmen ner kapaciteten för min del, så ärligt talat var jag rätt så trött på senare delen av loppet vilket var anledningen att jag slutade ta så mycket ansvar. Jag låg på tredje-fjärde hjul när Borlänge satte tryck och då visste jag att jag har en go chans”, säger en rejält nöjd Matilda Frantzich.

Elin Karlsson såg ut att kunna hota tidigt på det långa upploppet och det skiljer som synes bara ett par decimeter till Matilda Frantzich mot SM-kortdistansens på papperet näst vassaste spurtare, Clara Lundmark. Det är helt enkelt två av landets bästa avslutare i samlad klungspurt.

På bronsplatsen var det kul att se onsdagens XCE-mästare, Elin Karlsson, vara aktiv ute på banan med sitt Borlänge CK som Team 31-cyklisten fortfarande kör för på landsväg. Det här med MTB-cyklister som är vassa även på landsväg fortsätter.

Matildas platssiffra på hennes fem senaste SM-starter på kortdistans och linje är så imponerande. Hör här 2, 6, 1, 2, 1. Om man får räkna bort en – rimligt i en sport som cykel landsväg – så är hon alltså sämsta tvåa.

”Visst tänder jag till lite extra när det är SM. Sedan ska jag ska inte ljuga om att det under lättar att ha en bra spurt när det är samlat in mot mål. Jag vet att blir det spurt så har jag en go chans”, säger Matilda Frantzich.

Pallplatserna på damernas SM-kortdistans:

1. Matilda Frantzich, CK Ringen
  2. Clara Lundmark, Norbergs CK
  3. Elin Karlsson, Borlänge CK

Text och foto Svenska Cykelförbundet, fria för publicering, ange fotocred Tomas Larsson/SCF