SM-guld till Jonatan Gustafsson och Karolin Ohlsson

Jonatan Gustafsson, KFUM Örebro och Karolin Ohlsson, Järla Orientering, heter de svenska mästarna i sprintorientering 2024. Båda två ska representera Sverige på Sprint-VM i Skottland 12-16 juli.

Jonatan Gustafsson sträcker handen i luften efter ett nytt SM-guld i sprint.
Jonatan Gustafsson sträcker handen i luften efter ett nytt SM-guld i sprint. Svensk Orientering/Johan Trygg.

Jonatan Gustafsson gick ut sist startfältet efter sin kvalseger i går och fick direkt bra indikationer på att det gick både fort och rätt.

– Jag kom in bra i loppet och såg tidigt att jag närmade mig Martin (Regborn) som startade en minut före, berättar Jonatan.

– Jag var lite optimistisk efter skogskontrollerna, det var lite svårt att se vägvalen tyckte jag. Men nu i efterhand var det ändå bara ett vägval. Jag kan inte säga att jag gjort något större misstag. Det flöt på och jag hade bra känsla.

På VM i Skottland är det inte individuell sprint som väntar för Jonatan utan knockouten som han tog brons i för två år sedan.

Vad betyder det här formbeskedet inför VM?
– Jag gick in mot SM med bra självförtroende och jag kan ju inte säga att jag fått sämre efter i dag.

Till en början såg det inte ut att vara Karolin Ohlssons dag men med en stark avslutning så grejade hon SM-guldet.

– Det var ingen bra start på loppet så jag trodde inte det skulle räcka till seger, berättar Ohlsson och fortsätter:

– Jag var osäker när jag gick i mål också. Jag är otroligt nöjd med att jag lyckades vända loppet efter min dåliga start.

På VM ska Karolin Ohlsson springa de två individuella loppen.

Vad betyder segern inför VM?
– Det var jättebra. Jag kände mig riktigt trött i går och i dag också egentligen. Det var kanske det som gjorde att jag slarvade lite med orienteringen vid kontrollerna i skogen. Att jag kunde bita i och vända på det tyder väl på att jag är i ganska bra form.

– Efter den här helgen ska det bli skönt att släppa lite mer på träningen och ladda mot VM bara.

2024-06-29 SM, sprint (Swedish League, #6), final

D21 Final, 2 900 m: 1) Karolin Ohlsson, Järla Orientering, 17.22, 2) Alva Sonesson, Falköpings AIK OK, +0.15, 3) Lina Strand, Göteborg-Majorna OK, +0.23, 4) Elsa Sonesson, Falköpings AIK OK, +0.25, 4) Emma Bjessmo, IFK Lidingö SOK, +0.25, 6) Veronika Kalinina, IFK Lidingö SOK, +0.41, 7) Ebba Berglin, OK Orion, +0.49, 7) Frida Vikström, Sundsvalls OK, +0.49, 9) Eef Van Dongen, Västerviks OK, +1.06, 10) Ausrine Kutkaite, Järla Orientering, +1.25.

H21 Final, 3 160 m: 1) Jonatan Gustafsson, KFUM Örebro OK, 16.17, 2) Emil Svensk, Stora Tuna OK, +0.16, 3) Gustav Bergman, OK Ravinen, +0.26, 4) Axel Granqvist, OK Ravinen, +0.36, 5) Martin Regborn, Hagaby GoIF Örebro, +0.50, 6) Tim Robertson, Bromma-Vällingby SOK, +0.59, 7) August Mollén, OK Denseln, +1.02, 8) Benjamin Näslund, IFK Umeå, +1.17, 9) Jens Rönnols, Järla Orientering, +1.52, 10) Simon Harden, IKHP Huskvarna, +2.00.

D20 Final, 2 640 m: 1) Elsa Kaipe, OK Kåre, 18.16, 2) Tova Rangert, IKHP Huskvarna, +0.12, 3) Maja Karlsson, Tolered-Utby Ol-klubb, +0.39, 4) Annie Lund, OK Kolmården, +0.57, 5) Ella Turesson, OK Renen, +1.05, 6) Alice Olvegård, FK Göingarna, +1.13, 7) Alice Johansson, OK Tisaren, +1.16, 8) Irma Berg, Domnarvets GOIF, +1.26, 9) Silje Ringstad, Tolered-Utby Ol-klubb, +1.47, 10) Linda Sahlin, Nässjö OK, +1.48.

H20 Final, 2 890 m: 1) Hannes Mogensen, OK Ravinen, 15.30, 2) Tim Lundberg, OK Renen, +0.36, 3) Elis Peterson, OK Denseln, +0.39, 4) Joel Golsäter, OK Kåre, +0.54, 5) Viktor Sone, Attunda OK, +0.57, 6) Anders Skoglund, IKHP Huskvarna, +1.30, 6) Hannes Persson, FK Herkules, +1.30, 6) Måns Bergqvist, OK Tisaren, +1.30, 9) Gunnar Fovaeus, Sävedalens AIK, +1.47, 10) Elias Ljungdell, Täby OK, +2.00.

D18 Final, 2 560 m: 1) Freja Hjerne, Tumba-Mälarhöjden OK, 16.03, 2) Tilia Olsson, Uddevalla OK, +1.06, 3) Amanda Cliffordson, Tolered-Utby Ol-klubb, +1.10, 4) Tilda Sundkvist, Västerviks OK, +1.25, 5) Nike Rinaldo, Västerås SOK, +1.27, 6) Emilie Hellström, Åmåls OK, +1.35, 7) Ella Jacobson, OK Tor, +1.45, 8) Wilma Mårtensson, Järla Orientering, +1.50, 9) Ebba Skullman, OK Kolmården, +1.54, 9) Izabella Ljungberg, OK Tyr, +1.54.

H18 Final, 2 800 m: 1) Emil Åberg, OK Linné, 15.35, 2) Ola Leire, Göteborg-Majorna OK, +0.15, 3) Marcus Lamm, Frölunda OL, +0.39, 4) Johan Glatz, Kalmar OK, +0.54, 5) Emil Ling, IKHP Huskvarna, +0.56, 6) Viktor Hedström, OK Skogshjortarna, +1.16, 7) Felix Johnsson, OK Linné, +1.22, 8) Eddie Karlsson, OK Vilse 87, +1.27, 9) Olof Arevång, Tullinge SK, +1.42, 10) Alvin Isenström, Almby IK, +1.44.

Komplett resultat:

Jonatan Gustafsson sträcker handen i luften efter ett nytt SM-guld i sprint.
Karolin Ohlsson grinar illa på upploppet men avslutningen på loppet räckte till SM-guld.