Automatisk växellåda blir tillval till Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AMT, en banbrytande automatisk växellåda som omdefinierar sportkörning. Denna nya teknik ger förare en smidigare och ännu mer fokuserad körupplevelse.

Det japanska motorvarumärket Yamaha fortsätter att tänka på gränserna för vad som är möjligt när de nu lanserar Y-AMT (Yamaha Automated Manual Transmission), en banbrytande teknik som tar sportkörning – alltså snabb, spännande och högpresterande körning – till en helt ny nivå. Y-AMT erbjuder en fängslande och uppslukande körupplevelse, vilket gör det möjligt för föraren att uppnå ett flow-tillstånd och fullt fokusera på gasreglage, bromsning och kurvtagning. Denna teknik representerar nästa steg i strävan att erbjuda förare en Kando-känsla och en oförglömlig körupplevelse.

- Vi vet att många har väntat på detta. Denna avancerade teknik med automatisk växellåda revolutionerar körningen och låter förare och motorcykel smälta samman till en enhet. Precis som med automatväxlade bilar, uppskattar många att helt enkelt få köra och njuta av vägarna utan att tänka på tekniska detaljer som att koppla. Du kan nu njuta av en adrenalinfylld och smidig körning varje gång du sätter dig på hojen, säger Christoffer Lindroth, Department Manager på Yamaha Motor Scandinavia.

Ji-Ki Kanno är ett japanskt begrepp som representerar den djupa känslan av samhörighet mellan förare och maskin, där varje rörelse och varje reaktion känns naturlig och intuitiv. För Yamaha innebär det att skapa produkter och upplevelser som inte bara uppfyller, utan överträffar förväntningarna. Med Y-AMT-teknologin tar Yamaha ytterligare ett steg mot att leverera Ji-Ki Kanno till förare över hela världen, genom att erbjuda en innovativ automatisk växellåda som förhöjer varje aspekt av körningen. Y-AMT integrerar sömlöst med Yamaha’s YCC-T*, farthållare och olika körlägen, och förvandlar den övergripande körupplevelsen till något helt enastående.

- Denna avancerade teknik är framtagen för att verkligen förbättra körningen, och den erbjuder en mer spännande och varierad körupplevelse för alla typer av motorcyklar och framtida Y-AMT-modeller. Med Y-AMT kan du uppleva körningens fulla potential och fokusera på att njuta av varje ögonblick på vägen. Det handlar om att göra körningen enklare och roligare, där förare och motorcykel fungerar i perfekt harmoni enligt vår Ji-Ki Kanno-filosofi, säger Christoffer.

Med Y-AMT-tekniken kan man välja mellan smidig manuell växling med fingrarna eller helautomatisk växling. Här är varför det är så bra:

• Snabb och exakt växling: Växla snabbt med ett knapptryck, vilket låter en fokusera mer på körningen.
  • Enklare körning: Med fingerstyrd växling slipper man använda fötterna, vilket gör det lättare att hålla balansen och kontrollen, särskilt i kurvor.
  • Anpassningsbar växling: Välj manuell växling (MT) för en sportig körupplevelse eller helautomatisk växling (AT) med två olika lägen:
    • D+ för sportig körning: Ger en spännande och fartfylld åktur.
    • D för stadskörning och pendling: Ger mjukare växlingar och bättre manövrerbarhet i låg hastighet.

Det nya systemet kommer finnas tillgängligt i höst på utvalda modeller till att börja med för att sedan skalas upp under 2025.

*YCC-T står för Yamaha Chip Controlled Throttle. Det är ett avancerat system för elektronisk gasreglering som Yamaha har utvecklat för att förbättra motorprestanda och körupplevelse. I stället för en traditionell mekanisk gasvajer använder YCC-T elektroniska signaler för att styra gasspjället vilket bidrar till en mer responsiv och kontrollerad körning, vilket förbättrar både prestanda och säkerhet.

Om Yamaha Motor Company

Yamaha Motor Company grundades av det japanska företaget Yamaha Corporation 1955 och är känt för att tillverka motorcyklar, fyrhjulingar, båtmotorer och vattenskotrar. Deras produkter finns tillgängliga hos 109 olika återförsäljare i Sverige. Besök deras webbplats för mer information: www.yamaha-motor.eu.

Ledarskapsbyte på Yamaha Motor Scandinavia3.6.2024 15:31:23 CEST | Pressmeddelande

Yamaha Motor Scandinavia (YMSCA), ansvarig för Yamaha-verksamheten i Sverige, Norge, Danmark, Grönland, Island och Färöarna, meddelar att Michael van Zomeren från och med 1 juli 2024 kommer att sluta som Country Manager för Skandinavien. Michael återvänder, efter att ha lett företaget framgångsrikt under de senaste sex åren, till Yamaha Motors huvudkontor i Nederländerna för ett nytt uppdrag som ännu inte har gjorts offentligt. Samtidigt kommer Christopher Sjöblom att efterträda Michael van Zomeren som Country Manager. Christopher Sjöblom, för närvarande president för Yamahas marinfabrik, Inha Works Ltd. i Finland, har en lång karriär på Yamaha Motor Scandinavia som avdelningschef Marine och divisionschef Marine mellan 2016 och 2021. Michael van Zomeren: ”Jag är mycket tacksam för det stöd jag fått under min tid på Yamaha Motor Scandinavia med ett fantastiskt Yamaha-team och ett fantastiskt nätverk av dedikerade Yamaha-återförsäljare. Jag är övertygad om att Yamaha kommer att fortsätta

Lederskifte hos Yamaha Motor Scandinavia3.6.2024 15:31:23 CEST | Pressmeddelande

Yamaha Motor Scandinavia (YMSCA), ansvarlig for Yamaha-virksomheten i Sverige, Norge, Danmark, Grønland, Island og Færøyene, kunngjør at Michael van Zomeren fra og med 1. juli 2024 vil gå av som Country Manager for å komme tilbake, etter å ha ledet selskapet med suksess de siste seks årene, til Yamaha Motors hovedkontor i Nederland for et nytt oppdrag som ennå ikke er offentliggjort. Samtidig vil Christopher Sjöblom etterfølge Michael van Zomeren som Country Manager. Christopher Sjöblom som for tiden er president for Yamahas marinefabrikk, Inha Works Ltd. i Finland, har en lang karriere hos Yamaha Motor Scandinavia som avdelingsleder Marine og divisjonssjef Marine mellom 2016 og 2021. Michael van Zomeren: "Jeg er veldig takknemlig for støtten jeg fikk under tiden min hos Yamaha Motor Scandinavia med et flott Yamaha-team og et flott nettverk av dedikerte Yamaha-forhandlere. Jeg er sikker på at Yamaha vil fortsette å blomstre i Christophers meget dyktige hender” Christopher Sjöblom: ”Jeg