Automatgir blir et alternativ for Yamahas motorsykler

Yamaha introduserer nå Y-AMT, en banebrytende automatisk girkasse som redefinerer sportkjøring. Denne nye teknologien gir førere en smidigere og enda mer fokusert kjøreopplevelse.

Det japanske motormerket Yamaha fortsetter å tøye grensene for hva som er mulig når de nå lanserer Y-AMT (Yamaha Automated Manual Transmission), en banebrytende teknologi som tar sportkjøring – altså rask, spennende og høyytelseskjøring – til et helt nytt nivå. Y-AMT tilbyr en fengslende og oppslukende kjøreopplevelse, noe som gjør det mulig for føreren å oppnå en flow-tilstand og fullt fokusere på gasspådrag, bremsing og kurvetaking. Denne teknologien representerer neste steg i å tilby førere en Kando-følelse og en uforglemmelig kjøreopplevelse.

- Vi vet at mange har ventet på dette. Denne avanserte teknologien med automatgir revolusjonerer kjøringen og lar fører og motorsykkel smelte sammen til en enhet. Akkurat som med automatgirbiler, setter mange pris på å bare kunne kjøre og nyte veien uten å tenke på tekniske detaljer som å gire. Du kan nå nyte en adrenalinfylt og smidig kjøring hver gang du setter deg på sykkelen, sier Nikolaj Johansen, produktsjef hos Yamaha Motor Scandinavia.

Ji-Ki Kanno er et japansk begrep som representerer den dype følelsen av samhørighet mellom fører og maskin, hvor hver bevegelse og hver reaksjon føles naturlig og intuitiv. For Yamaha betyr dette å skape produkter og opplevelser som ikke bare oppfyller, men overgår forventningene. Med Y-AMT-teknologien tar Yamaha ytterligere et steg mot å levere Ji-Ki Kanno til førere over hele verden, ved å tilby et innovativt automatgir som forsterker hvert eneste aspekt av kjøringen. Y-AMT integreres sømløst med Yamahas YCC-T*, cruise control og ulike kjøremodus, og forvandler den totale kjøreopplevelsen til noe helt eksepsjonelt.

- Denne avanserte teknologien er utviklet for å virkelig forbedre kjøringen, og den tilbyr en mer spennende og variert kjøreopplevelse for alle typer motorsykler og fremtidige Y-AMT-modeller. Med Y-AMT kan du oppleve kjøringens fulle potensial og fokusere på å nyte hvert øyeblikk på veien. Det handler om å gjøre kjøringen enklere og morsommere, hvor fører og motorsykkel fungerer i perfekt harmoni i henhold til vår Ji-Ki Kanno-filosofi, sier Nikolaj.

Med Y-AMT-teknologien kan man velge mellom smidig manuell giring med fingrene eller helautomatisk giring. Her er hvorfor det er så bra:

• Rask og presis giring: Skift raskt med et knappetrykk, noe som lar deg fokusere mer på kjøringen.
  • Enklere kjøring: Med fingerstyrt giring slipper du å bruke føttene, noe som gjør det lettere å holde balansen og kontrollen, spesielt i svinger.
  • Tilpasset giring: Velg manuell giring (MT) for en sporty kjøreopplevelse eller helautomatisk giring (AT) med to forskjellige modus:
    • D+ for sporty kjøring: Gir en spennende og fartsfylt tur.
    • D for bykjøring og pendling: Gir mykere girskift og bedre manøvrerbarhet i lav hastighet.

Det nye systemet vil være tilgjengelig i høst på utvalgte modeller for å begynne med, og deretter utvides i løpet av 2025.

*YCC-T står for Yamaha Chip Controlled Throttle. Det er et avansert system for elektronisk gassregulering som Yamaha har utviklet for å forbedre motorens ytelse og kjøreopplevelse. I stedet for en tradisjonell mekanisk gassvaier bruker YCC-T elektroniske signaler for å styre gasspjeldet, noe som bidrar til en mer responsiv og kontrollert kjøring, som forbedrer både ytelse og sikkerhet.

Yamaha Motor Company

Yamaha Motor Company ble grunnlagt av det japanske foretaket Yamaha Corporation i 1955 og er kjent for å produsere motorsykler, firhjulinger, båtmotorer og vannscootere. Deres produkter er tilgjengelige hos 127 ulike forhandlere i Norge. Besøk deres nettsider for mer informasjon: www.yamaha-motor.eu.

Andre språk

Følg pressemeldinger fra Yamaha Motor Scandinavia AB

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yamaha Motor Scandinavia AB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yamaha Motor Scandinavia AB

Ledarskapsbyte på Yamaha Motor Scandinavia3.6.2024 15:31:23 CEST | Pressmeddelande

Yamaha Motor Scandinavia (YMSCA), ansvarig för Yamaha-verksamheten i Sverige, Norge, Danmark, Grönland, Island och Färöarna, meddelar att Michael van Zomeren från och med 1 juli 2024 kommer att sluta som Country Manager för Skandinavien. Michael återvänder, efter att ha lett företaget framgångsrikt under de senaste sex åren, till Yamaha Motors huvudkontor i Nederländerna för ett nytt uppdrag som ännu inte har gjorts offentligt. Samtidigt kommer Christopher Sjöblom att efterträda Michael van Zomeren som Country Manager. Christopher Sjöblom, för närvarande president för Yamahas marinfabrik, Inha Works Ltd. i Finland, har en lång karriär på Yamaha Motor Scandinavia som avdelningschef Marine och divisionschef Marine mellan 2016 och 2021. Michael van Zomeren: ”Jag är mycket tacksam för det stöd jag fått under min tid på Yamaha Motor Scandinavia med ett fantastiskt Yamaha-team och ett fantastiskt nätverk av dedikerade Yamaha-återförsäljare. Jag är övertygad om att Yamaha kommer att fortsätta

Lederskifte hos Yamaha Motor Scandinavia3.6.2024 15:31:23 CEST | Pressmeddelande