Svensk Basket och Stockholms stad i unik 3-års satsning med social hållbarhet och ett EM-arrangemang för damer 2027 som mål

Svenska Basketbollförbundet och Stockholms stad har enats om en gemensam treårig satsning på samverkans- och trygghetsinsatser med basket som gemensam nämnare i utvalda stadsdelar 2025–2027. I den gemensamma satsningen finns också en ansökan om att arrangera ett gruppspel i EM 2027 för damer i Avicii Arena.

3x3 mellan Hovet och Aviici-arena
3x3 mellan Hovet och Aviici-arena Svenska basketbollförbundet

Basket är Stockholms näst största lagsport som når många målgrupper och får unga i rörelse. Förutom en ansökan om att arrangera ett gruppspel i EM, gläds jag särskilt åt att vi tillsammans med Svensk Basket ska genomföra satsningar för att få fler unga stockholmare att börja spela basket, arrangera årliga landskamper och streetbasketturneringar, säger Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholms stad.

Svensk Basket växer för varje år. Bland ungdomar och unga vuxna i åldern 15–24 år är basket nu den näst största lagsporten sett till intresse. Fler än 150 000 personer i Sverige över 7 år uppger att de regelbundet spelar basket och runt 50 000 spelar basket i en förening.

Vi ser fram emot att nu kunna växla upp våra insatser inom ramen för vår satsning En sportslig chans i minst 12 olika framtidsområden i Stockholm. Med den ekonomiska satsningen från staden och i kombination med det ekonomiska stöd Svenska Basketbollförbundet erhåller inom ramen för Riksidrottsförbundets satsning Idrottsklivet kommer vi kunna göra stora insatser kring både fysisk och psykisk hälsa och gemenskap med basket som verktyg, säger Susanne Jidesten, ordförande i Svenska Basketbollförbundet.

Tillsammans satsar Svenska Basketbollförbundet och Stockholms stad 23 miljoner kronor för att under tre år arbeta med ett fempunktsprogram som förhoppningsvis avslutas med att arrangera ett EM-gruppspel 2027. Beslut om EM fattas av FIBA Europe (Europeiska Basketbollförbundet) i november 2024, men oavsett EM i Stockholm eller inte kommer förbundet och staden fortsatt jobba med övriga gemensamma insatser.

Vi vill ha stora evenemang till Stockholm och vet vilken kraft det finns i dem. Evenemangen medför många positiva ekonomiska effekter, inte minst för besöksnäringen, sysselsättningen och bilden av Stockholm. Basket-EM för damer passar väldigt bra in i vår önskade evenemangsportfölj, säger Karin Wanngård.

I februari 2023 slog Svensk Basket publikrekordet för EM-kvalbasket för damer med råge då nästan 9 500 personer såg Sverige-Lettland på Avicii Arena.

Att få möjligheten att arrangera en del av ett stort basketmästerskap och kunna ge alla basketintresserade, framför allt våra ungdomar, chans att se sina idoler och basket på absolut högsta nivå är något vi verkligen hoppas ska bli verklighet, säger Susanne Jidesten.

………………………………………………………………………………………

Stockholms stad satsar 9,9 miljoner kronor (förutsatt att EM tilldelas Stockholm) och Svenska Basketbollförbundet 13,2 miljoner kronor i de gemensamma aktiviteterna:

1. Trygga mötesplatser. Satsning på streetbasketplaner i utvalda områden.
  2. ”Open court”. Lågtröskelverksamhet där utomhusplaner aktiveras med ledare från olika föreningar så som spontanbasket, sommarlovsaktiviteter etc.
  3. Streetbasketturneringar. Turneringar för ungdoms- och breddlag runt om i hela staden genom att olika stadsdelar samverkar med föreningar.
  4. Tourstopp för Sweden 3x3 Tour årligen somrarna 2024–2027. Den nationella 3x3 touren gör tourstopp i Stockholm varje sommar för både ungdomar, damer, herrar, rullstolsburna och lag med intellektuella funktionsvariationer.
  5. Landskamper i stadens stora arenor. Minst en A-landskamp per år ska arrangeras i Stockholm där ungdomar från alla våra föreningar bjuds in. Alla ska ges chans att uppleva toppbasket och få möjlighet att få förebilder.
  6. Ansökan om EM i Basketboll 2027 (gruppspel, damer). Lämnas in i juli 2024 och besked kommer i november 2024.

Svenska Basketbollförbundets vill ge alla en sportslig chans!

Det ska inte spela roll var du bor, vad du har för socioekonomiska förutsättningar, vad du har för bakgrund eller erfarenheter. Alla ska ges samma förutsättningar att kunna spela basket, bli sedda, få goda förebilder, få bra fysisk och psykisk hälsa, få en bra start i livet och goda förutsättningar för en positiv basket- och livsresa. Vi kallar det att alla inom Svensk Basket ska ges En sportslig chans. Nyckeln är att stärka föreningar och dess ledare så att de kan erbjuda en bra, stabil och långsiktig basketverksamhet, vilket i sin tur kommer leda till att fler har möjlighet att börja spela basket eller bli ledare, men också att kunna stanna kvar länge inom Svensk Basket.

Susanne Jidesten
Telefon: +46 (0) 70 418 0021