Antalet uppsagda tjänstemän fortsätter att öka

I den privata sektorn har antalet uppsagda tjänstemän ökat markant de två senaste åren. Och den negativa trenden håller i sig. Under årets andra kvartal, april-juni, sökte totalt 4 892 tjänstemän stöd hos TRR, vilket är 450 fler än under samma period förra året.

– Trots en fortsatt ostabil arbetsmarknad är det långt ifrån nattsvart för arbetssökande tjänstemän. I år har 95% av de vi stöttar fått nytt jobb, startat eget eller börjat studera, säger Johan Lagerhäll, vd på TRR.

Det var under andra kvartalet i fjol som antalet uppsagda tjänstemän ökade markant inom den privata sektorn. Då sökte 4424 uppsagda tjänstemän stöd hos TRR, och mönstret har fortsatt. 4892 privatanställda tjänstemän har sagts upp under andra kvartalet i år.

TRRs statistik visar dock på flera ljuspunkter för de uppsagda tjänstemännen. Perioden från uppsägning till nytt jobb är kort – det tar knappt sex månader att få ny sysselsättning. Antalet tjänstemän som hittar nytt jobb är också hög – 95% av tjänstemännen som fått stöd av TRR går vidare till ny positiv lösning i form av jobb, studier eller eget företagande.

Tuffast inom Handel & Försäljning och Byggbranschen

Det är inom branscherna Handel & Försäljning och Bygg, Anläggning & Fastighet som flest tjänstemän inom privat sektor sagts upp. Tillsammans utgör de nästan en tredjedel av de som sökt stöd hos TRR under kvartalet. Samtidigt visar statistiken inte någon inbromsning gällande efterfrågan på arbetskraft – 2606 tjänstemän har lämnat TRR för ny anställning under kvartalet.

– Många företag har det tufft och har drabbats hårt av nedgången i konjunkturen. Samtidigt ser vi att det rekryteras brett och den bransch som rekryterat flest tjänstemän under andra kvartalet är faktiskt byggbranschen, säger Erica Sundberg, Operativ Chef TRR.

Statistik TRR - andra kvartalet 2024

• Totalt 4892 uppsagda tjänstemän har sökt stöd hos TRR under kvartalet
  • 2606 tjänstemän har gått vidare till ny sysselsättning
  • Genomsnittstiden för att få en ny sysselsättning var 170 dagar