Regeringsuppdraget kapacitet och redundans för transporter över Öresund är färdigt
Idag överlämnas rapporten till regeringen. I utredningen konstateras bland annat att järnvägskapaciteten över Öresundsbron räcker fram till ca 2050, och att investeringar i transportnätet på landsidorna är de enskilt viktigaste åtgärderna.

I samband med fastställelsebeslutet av Nationell plan för transportinfrastrukturen 2022–2033 fick Trafikverket i uppdrag att utreda kapacitet och redundans för transporter över Öresund, inklusive fortsatt fördjupning Helsingborg–Helsingör.
Idag måndag överlämnas rapporten in till Trafikverkets uppdragsgivare, Sveriges regering.
- Vi har primärt studerat kapacitet och redundans för både person- och godstransporter på väg och järnväg, men även beaktat viktiga sjöfartslänkar. Vi har tagit utgångspunkt i flera tidshorisonter, dels den nära framtiden runt 2030, dels på medellång sikt (2040) och lång sikt (bortom 2050), säger Anna Wildt-Persson, direktör södra regionen, Trafikverket.
I utredningen konstateras bl a följande:
- kapaciteten på Öresundsbron är tillräcklig fram till 2050-talet, för både väg och järnväg
- det är kapaciteten på landsidorna, både i Sverige och i Danmark, som sätter begränsningen
- det största kapacitetshindret i järnvägssystemet över Öresund är på kort sikt gränskontrollerna
- redundans finns idag genom flera alternativa transportvägar för vägtrafiken, men för järnvägstrafiken är alternativen få
- för järnvägen är den viktigaste åtgärden på längre sikt ytterligare två spår mellan Hässleholm och Lund, samt ytterligare kapacitet norr om Hässleholm. Först därefter behöver järnvägens kapacitet utökas över Öresund.
I utredningen har även de tre nya föreslagna Öresundsförbindelserna Helsingborg-Helsingör, Europaspåret och Öresundsmetro studerats.
- Vi tar i utredningen inte ställning varken för eller emot någon av de tre projekten, men vi ser att de har positiva bidrag på olika sätt. I vårt utredningsuppdrag har vi tittat på hur de skulle lösa utmaningar gällande kapacitet och redundans och vår slutsats är att förbindelserna inte fullt ut löser de utmaningarna som finns på ett effektivt sätt, fortsätter Anna Wildt-Persson.
Som en del i uppdraget från regeringen har Trafikverket också gjort en fördjupning i möjligheten att anlägga en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. I den delrapporten konkluderas att det skulle vara möjligt att bygga en rakare sträcka för järnvägen, vilket sannolikt skulle innebära något lägre anläggningskostnader.
- Att arbeta vidare med de här frågorna tror vi är väldigt viktigt och att vi gör det i en gemensam process. Vi föreslår därför ett fortsatt bilateralt arbete på initiativ av de två ländernas regeringar, där de svenska och danska myndigheterna med ansvar för transportsystemet får ett gemensamt uppdrag kring utmaningar, mål och prognoser för transportsystemet i Öresundsregionen, avslutar Anna Wildt-Persson.
Utredning kapacitet och redundans för transporter över Öresund
Ta del av utredningen här
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Lars Brümmer, utredningsledare, södra regionen, Trafikverket
Tel: 010-124 41 24
Anna Wildt-Persson, direktör södra regionen, Trafikverket
Tel: 010-123 60 72
Maria Wedin, utredare, södra regionen, Trafikverket
Tel: 010-123 73 12
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Varning för plötslig ishalka i mellersta delarna av Sverige5.12.2025 15:50:03 CET | Pressmeddelande
SMHI varnar för plötslig ishalka i delar av norra Värmland, Dalarna, Gävleborg samt sydligaste Jämtland. Från natt mot lördag väntas regn som kan frysa till på vägarna och ge ishalka. Risk för trafikproblem.
Underhållsarbete på Ådalsbanan3.12.2025 08:30:01 CET | Pressmeddelande
Från och med måndag 8 december kommer Trafikverket att genomför akuta underhållsåtgärder på sträckan mellan Sundsvall och Härnösand. Arbetet kommer att utföras dagtid men på tider som inte påverkar pendlingstrafiken på morgonen och eftermiddagen/kvällen.
Varning för plötslig ishalka i norra delarna av Sverige2.12.2025 10:00:09 CET | Pressmeddelande
SMHI varnar för ishalka längs kusten i Norrbottens län, och i delar av Jämtlands län, Västernorrlands län och Västerbottens län, från idag den 2 december klockan 12.00 till kl. 21.00.
Båda spåren öppna Göteborg–Alingsås under julen2.12.2025 08:00:04 CET | Pressmeddelande
För att underlätta för julresenärerna kommer båda spåren vara öppna för tågtrafik mellan Göteborg och Alingsås den 14 december till 2 januari. Den fortsatta upprustningen av elkraftsanläggningen mellan Lerum och Floda startar sent på kvällen 2 januari.
Trafikverket presenterar handlingsplan för effektivare godstransporter1.12.2025 09:15:00 CET | Pressmeddelande
Flera förbättringsåtgärder för långväga godstransporter över läns- och nationsgränser kommer ge ökad nytta för näringsliv och ett mer robust och effektivt transportsystem. Det framgår av Trafikverkets nya handlingsplan för godstransporter som presenteras i dag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
