Låt hbtqia+ röster höras i Malmö!

Denna vecka går Malmö Pride av stapeln, Vänsterpartiet i Malmö lämnar in två motioner till fullmäktige för att låta Malmös hbtqia+ befolkning höras.

Emma-Lina Johansson (V) oppositionsråd. Fotograf måste anges i tryck: Emmalisa Pauly

Malmö stad har i dagsläget ett ostrukturerat arbete för hbtqia+personers livsvillkor i Malmö. Mycket av arbetet görs av ideella organisationer som är beroende av finansiering från kommun, region och andra. Samtidigt är det väldigt oklart hur situationen för hbtqia+personer ser ut, då inga studier om hur det är att leva och / eller arbeta i Malmö stad som hbtqia+person är. Det vill vi i Vänsterpartiet ändra på, säger Emma-Lina Johansson (V) oppositionsråd.

Vänsterpartiet föreslår därför att staden ska ta fram en rapport med rekommendationer om hur det är att leva ett normbrytande liv i Malmö tillsammans med akademin och civilsamhället.

Vi vill att de rekommendationer en sådan rapport tar fram omvandlas till en plan för hur Malmö stad ska arbeta för att förbättra hbtqia+personers livsvillkor i Malmö, säger Emma-Lina Johansson.

Vänsterpartiet vill också utreda hur ett hbtqia+råd skulle kunna inrättas i Malmö, för att ge Malmö stad ett forum för samråd och utbyte av kunskap och erfarenheter mellan representanter för hbtqia+communityt i Malmö och kommunstyrelsen.

Det kan finnas viktiga poänger för Malmö stad att få ett hbtqia+perspektiv på beslut som politiken och staden fattar, men också ökade kunskap om hbtqia+personers erfarenheter, avslutar Emma-Lina.