BASF utökar sin biopolymerportfölj med biomassabaserad ecoflex

BASF erbjuder nu förpackningsindustrin en möjlighet att öka användningen av förnybara råvaror. Företaget utökar sin portfölj av certifierade komposterbara biopolymerer med en biomassabaserad (BMB) variant av ecoflex. Den nya ecoflex F Blend C1200 BMB har 60 procent lägre koldioxidavtryck än standardvarianten.

Ecoflex är en polybutylenadipat tereftalat (PBAT) som ofta används vid blandning av biopolymerer. I den nya ecoflex F Blend C1200 BMB ersätts de fossila råvaror som vanligtvis används tidigt i produktionsprocessen med förnybara råvaror. De förnybara råmaterialen kommer från avfall och restbiomassa och tillförs via en certifierad massbalansmetod enligt REDcert² och ISCC PLUS. Den biomassabaserade ecoflex bidrar inte bara till att minska användningen av fossila resurser, utan har även ett 60 procent lägre koldioxidavtryck jämfört med standardvarianten ecoflex F Blend C1200.

Certifierade komposterbara produkter baserade på PBAT-blandningar bidrar till att skapa en cirkulär ekonomi genom att stödja insamling och återvinning av organiskt avfall. Vid produktion av PBAT är det dock ännu inte möjligt att helt undvika användning av fossila resurser. Med ecoflex BMB täpper BASF till detta glapp och erbjuder en lösning som är organiskt återvinningsbar vid användningstidens slut: Dessutom ersätts fossila råvaror helt och hållet med förnybara råmaterial i början av produktionsprocessen. BASF tar därmed ytterligare ett steg mot att sluta det biologiska kretsloppet i den cirkulära ekonomin.

Ecoflex BMB gör det möjligt för kunder inom förpackningsindustrin att bidra till minskad förbrukning av fossila resurser utan att behöva investera i nya produktionslinjer. BASF:s PBAT är identisk med den konventionella varianten avseende egenskaper, kvalitet och certifiering.

- Som pionjär inom biopolymerer strävar vi kontinuerligt efter att stötta våra kunder i övergången till en cirkulär ekonomi med förnybara resurser. Vår ecoflex BMB främjar hållbarhetsarbetet inom förpackningsindustrin genom att minska användningen av fossila resurser, minska utsläppen av växthusgaser och öka användningen av förnybara råvaror från organiskt avfall och restbiomassa. På detta sätt hjälper vi våra kunder att fatta välgrundade beslut om produktdesign och på så sätt skapa en mer cirkulär värdekedja för förpackningar, säger Marcel Philipp Barth, global affärsområdeschef för biopolymerer på BASF.

Biomassabalansmetoden

Vid biomassabalansmetoden ersätts en del av de fossila råvarorna i de första stegen av tillverkningsprocessen med förnybara resurser från avfall. Den förnybara mängden tillförs sedan specifika produkter i slutet av tillverkningsprocessen med hjälp av en tredjepartscertifierad metod: BASF har etablerat en spårbarhetskedja från de förnybara råvaror som används till den slutliga produkten. En oberoende certifiering bekräftar att BASF har ersatt de nödvändiga mängderna fossila råvaror för den biomassabalanserade produkten som kunderna köper med förnybara råvaror enligt kraven i REDcert² och ISCC PLUS.

ecoflex – en innovation från BASF

Sedan lanseringen 1998 har ecoflex varit den första kommersiellt tillgängliga biologiskt nedbrytbara och certifierat komposterbara biopolymeren på marknaden. Innovationer inom biopolymerer baserade på ecoflex har öppnat upp nya alternativ för avfallshantering av plast som möjliggör återvinning av organiskt material och därmed bidrar till en cirkulär ekonomi. Som blandningspartner ger ecoflex den certifierat komposterbara BASF-blandningen ecovio särskilda materialegenskaper såsom flexibilitet och slitstyrka. Studier har visat fördelarna med ecovio för produktion, förpackning och hållbarhet för mat, samt för insamling av matavfall. Dessa fördelar baseras på materialets egenskaper, inklusive dess certifieringar för biologisk nedbrytbarhet i industriell och hemkompostering samt i jordbruksmark: Mängden matavfall minskar och vid användningstidens slut stödjer ecoflex och ecovio insamling av matavfall, vilket säkerställer att näringsämnen återförs till jorden via högkvalitativ kompost. Detta bidrar till en cirkulär ekonomi genom att sluta näringsämnescykeln via återvinning av organiskt avfall.

Om oss

På BASF skapar vi kemi för en hållbar framtid. Vi kombinerar ekonomisk framgång med socialt ansvar och miljöskydd. Våra runt 112 000 anställda i BASF-gruppen arbetar för att bidra till framgång för våra kunder i nästan alla sektorer och alla världens länder. Vår portfölj består av de sex segmenten; Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care and Agricultural Solutions. Under 2023 omsatte BASF EUR 68,9 miljarder. Läs mer på www.basf.se