Resebyråns bästa tips för att fynda sommarresor

Semestern står för dörren för många, och längtan efter lata dagar i solen smyger sig på. Att den svenska sommaren är något särskilt är vi många eniga om – men likväl att den är oberäknelig. För de som inte har en resa bokad än men vill ha solgaranti på sina semesterdagar har resebyrån Ticket listat sina bästa tips för att hitta en resa till så bra pris som möjligt.

Än går det att fynda sommarresor

– Trycket på resor fortsätter vara högt! Många har både den långa vintern och förra årets ostadiga sommar färskt i minnet, och väljer därför att solsäkra sin semester genom att boka en resa. För de som inte har bokat än, finns det en del sista minuten-resor kvar att tillgå – och några smarta tips att ha med sig för att hitta den mest plånboksvänliga resan, säger Katja Stellmo, produktchef på Ticket

Att avvakta in i det sista har förr i tiden varit ett bra sätt att hitta de billigaste resorna. Efter pandemin ser det dock annorlunda ut, då efterfrågan på resor är hög – kontra utbudet hos charterleverantörerna som sedan pandemin inte helt hunnit matcha efterfrågan än. Dock finns det smarta sätt att komma ner i pris.

– Om du nu är ute i sista sekund, satsa på charter snarare än reguljärflyg. Här finns det trots allt fynd på kvarvarande resor att göra om du kan vara flexibel med timing och destination. Vädret styr alltid priserna, men inte bara vädret på destinationen. Passa på att boka resan en riktigt solig dag hemma i Sverige – då är det färre som bokar och i stället njuter av vädret, och priserna går därför ner. Om du kan stretcha semestern till efter skolstarten i augusti har du även där många tusenlappar att spara, tipsar Katja Stellmo.

Bästa tipsen för att hitta billigare resor:

• Flexibilitet! Var flexibel med avresa både vad gäller tid på dygnet och resdag. Var beredd på att snabbt kunna resa i väg.
  • Upptäck nya platser. Var öppen för nya destinationer och bredda dina preferenser. Upplev charmen med att uppleva en helt ny destination. Se bortom de mest klassiska charterdestinationerna, och snegla på mer dolda pärlor. Albanien, Turkiet och Sopot i Polen är exempel på resmål som både är solsäkra och prisvärda.
  • Avvakta till skolstart. Om du kan vänta med att resa tills skolorna börjar – gör det. Priserna dalar rejält från och med slutet av augusti.
  • Ha koll på väderleksrapporten. Är det soligt för stunden i Sverige så sjunker priserna på resor. Vänta inte tills eventuellt dåligt väder sveper in – då kommer fler än du vilja boka en resa.

Upptäckarlusten stiger hos svenskarna – allt fler vill besöka nya resmål12.6.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Sol- och badresor ligger svenskarna varmt om hjärtat, och den viktigaste orsaken till att resa utomlands är för att få sol och värme. Sedan pandemin har svenskarna prioriterat välbekanta resmål till förmån att upptäcka nytt, en trend som nu ses mattas av. Att upptäcka nya resmål hamnar i år nummer två på listan över de viktigaste anledningarna till att resa utomlands, jämfört med en fjärdeplats 2023. Detta enligt Tickets SIFO-undersökning.

Sommarens hetaste citydestinationer – ökade bokningar till europeiska storstäder5.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sommarsemestrarna står för dörren, och trycket på resor är högt. Sol- och badresor ligger alltid varmt om svenskarnas hjärtan under sommarmånaderna – men även sommar i storstäder lockar. Bokningar till storstäder mellan juni-augusti har ökat med 9 procent jämfört med samma period 2023, där destinationer som erbjuder både storstadspuls och strandliv toppar listan. Detta enligt färsk statistik från resebyrån Ticket.

Mest populära sommarresorna – hit reser svenskarna29.5.2024 09:25:23 CEST | Pressmeddelande

Sommarens semesterresor domineras av resmål runt Medelhavet, där Spanien är i spetsen med både Malaga, Palma och Alicante. Restrycket är fortsatt starkt, där sommarens bokningar har ökat med 10 procent jämfört med samma period förra året. Topplistan domineras helt av europeiska resmål, vilket talar för att trenden med närliggande resmål håller i sig. Detta visar färsk statistik från resebyrån Ticket.