Machu Picchu mest populära landmärket att besöka under 2024 - Eiffeltornet och Frihetsgudinnan tappar
Lusten att upptäcka spirar hos svenskarna, och med det att besöka minnesvärda landmärken. Överst på listan hamnar den gamla inkastaden Machu Picchu uppe i Andernas berg i Peru följt av Colosseum i Rom och Sagrada Familia i Barcelona, enligt Tickets senaste Sifoundersökning.
– Att välja närliggande resmål med fokus på enkelhet, sol och bad har varit en ihållande trend sedan pandemin. Dock börjar vi nu ana en upptäckarlust bland svenskarna. Sakta men säkert vill vi varva solstolen med minnesvärda äventyr och sevärdheter. I år är det fler landmärken utom Europa som kvalat sig in på toppen, där Machu Picchu står kvar på första platsen. Tempelstaden Angkor i Kambodja, Taj Mahal i Indien och kinesiska muren klättrar också på listan, vilket kan tyda på att vi är redo att upptäcka världen på ett annat sätt än tidigare år, säger Louise Hellgren, produktchef hos Ticket.
Machu Picchu är ett drömresmål för många svenska resenärer. Ruinstaden är inte helt lättillgänglig vilket gör att antalet turister naturligt begränsas – även om turismen ökar. Vägarna till Machu Picchu är flera. Vill du vara med om äventyr och har mycket energi? Vandra då inkaleden, som beräknas ta 4-5 dagar. Om du är mer bekväm eller har begränsat med tid - ta buss eller tåg som smidigt går upp till staden.
På andra plats kommer Colosseum i Rom, följt av Sagrada Familia i Barcelona som knuffat ner både Eiffeltornet och Frihetsgudinnan jämfört med föregående år. Även Golden Gate-bron i San Francisco och Tempelstaden Angkor i Kambodja har klättrat om de föregående två – vilket stärker tesen om att vi är redo att börja upptäcka nya platser igen.
Vilket landmärke man helst vill besöka skiljer sig mellan region, ålder och kön. Fler män än genomsnittet vill besöka Pyramiderna – särskilt de mellan 18-30 år (30 %), medan andelen för kvinnor är 6 %. Kvinnor däremot vill hellre besöka Eiffeltornet (12 %) jämfört med män (9%). Storstadsbor lockas inte lika mycket av Big Ben i London (4%) jämfört med övriga regioner (11%).
Kontakter
Louise HellgrenProduktchef
Tel:076-11 29 190louise.hellgren@ticket.seBilder
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
15 procent avstår resa på grund av att de saknar reskamrat – 4 skäl till att våga testa på ensamresande23.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omvärlden påverkar vårt resmönster. Men även vår innersta värld, visar Tickets SIFO-undersökning. Hela 15 procent av svenskarna uppger att de skulle resa mer 2024 om de hade bara haft någon annan att resa med. Ticket listar skäl till att våga prova på att resa ensam, så inte uteblivet sällskap ska snuva dig på minnesvärda reseupplevelser.
Resebyråns bästa tips för att fynda sommarresor9.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Semestern står för dörren för många, och längtan efter lata dagar i solen smyger sig på. Att den svenska sommaren är något särskilt är vi många eniga om – men likväl att den är oberäknelig. För de som inte har en resa bokad än men vill ha solgaranti på sina semesterdagar har resebyrån Ticket listat sina bästa tips för att hitta en resa till så bra pris som möjligt.
Bästa matlandet att besöka – enligt svenska resenärer20.6.2024 14:42:39 CEST | Pressmeddelande
Medelhavsmat är det svenskar vill avnjuta när vi är på semester, och allra helst italiensk mat, enligt Tickets Sifoundersökning. Nummer två på listan som bästa matland kommer Grekland, tätt följt av Frankrike och Spanien. Turkiet och England är de länder som är minst populära när det kommer till mat, enligt svenska resenärer.
Upptäckarlusten stiger hos svenskarna – allt fler vill besöka nya resmål12.6.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Sol- och badresor ligger svenskarna varmt om hjärtat, och den viktigaste orsaken till att resa utomlands är för att få sol och värme. Sedan pandemin har svenskarna prioriterat välbekanta resmål till förmån att upptäcka nytt, en trend som nu ses mattas av. Att upptäcka nya resmål hamnar i år nummer två på listan över de viktigaste anledningarna till att resa utomlands, jämfört med en fjärdeplats 2023. Detta enligt Tickets SIFO-undersökning.
Sommarens hetaste citydestinationer – ökade bokningar till europeiska storstäder5.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sommarsemestrarna står för dörren, och trycket på resor är högt. Sol- och badresor ligger alltid varmt om svenskarnas hjärtan under sommarmånaderna – men även sommar i storstäder lockar. Bokningar till storstäder mellan juni-augusti har ökat med 9 procent jämfört med samma period 2023, där destinationer som erbjuder både storstadspuls och strandliv toppar listan. Detta enligt färsk statistik från resebyrån Ticket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum