Machu Picchu mest populära landmärket att besöka under 2024 - Eiffeltornet och Frihetsgudinnan tappar
Lusten att upptäcka spirar hos svenskarna, och med det att besöka minnesvärda landmärken. Överst på listan hamnar den gamla inkastaden Machu Picchu uppe i Andernas berg i Peru följt av Colosseum i Rom och Sagrada Familia i Barcelona, enligt Tickets senaste Sifoundersökning.
– Att välja närliggande resmål med fokus på enkelhet, sol och bad har varit en ihållande trend sedan pandemin. Dock börjar vi nu ana en upptäckarlust bland svenskarna. Sakta men säkert vill vi varva solstolen med minnesvärda äventyr och sevärdheter. I år är det fler landmärken utom Europa som kvalat sig in på toppen, där Machu Picchu står kvar på första platsen. Tempelstaden Angkor i Kambodja, Taj Mahal i Indien och kinesiska muren klättrar också på listan, vilket kan tyda på att vi är redo att upptäcka världen på ett annat sätt än tidigare år, säger Louise Hellgren, produktchef hos Ticket.
Machu Picchu är ett drömresmål för många svenska resenärer. Ruinstaden är inte helt lättillgänglig vilket gör att antalet turister naturligt begränsas – även om turismen ökar. Vägarna till Machu Picchu är flera. Vill du vara med om äventyr och har mycket energi? Vandra då inkaleden, som beräknas ta 4-5 dagar. Om du är mer bekväm eller har begränsat med tid - ta buss eller tåg som smidigt går upp till staden.
På andra plats kommer Colosseum i Rom, följt av Sagrada Familia i Barcelona som knuffat ner både Eiffeltornet och Frihetsgudinnan jämfört med föregående år. Även Golden Gate-bron i San Francisco och Tempelstaden Angkor i Kambodja har klättrat om de föregående två – vilket stärker tesen om att vi är redo att börja upptäcka nya platser igen.
Vilket landmärke man helst vill besöka skiljer sig mellan region, ålder och kön. Fler män än genomsnittet vill besöka Pyramiderna – särskilt de mellan 18-30 år (30 %), medan andelen för kvinnor är 6 %. Kvinnor däremot vill hellre besöka Eiffeltornet (12 %) jämfört med män (9%). Storstadsbor lockas inte lika mycket av Big Ben i London (4%) jämfört med övriga regioner (11%).
Kontakter
Louise HellgrenProduktchef
Tel:076-11 29 190louise.hellgren@ticket.seBilder
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Fynda resor under Black Week – 5 tips21.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Week är en av årets höjdpunkter för den som vill boka drömresan till ett extra bra pris. Men för att göra de bästa fynden krävs både planering och timing. Här delar resebyrån Ticket med sig av sina fem bästa tips för att säkra nästa drömsemester.
Spanien toppar bokningarna i november trots oväder19.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots kraftiga oväder och översvämningar i Spanien denna höst, fortsätter landet att vara en av svenskarnas mest älskade semesterdestinationer. Spanien dominerar resebyrån Tickets topp tio-lista över de mest bokade resmålen under de två första veckorna i november. Hela sex av tio placeringar går till spanska destinationer.
Hetaste citydestinationerna just nu – Europa den stora vinnaren12.11.2024 10:00:14 CET | Pressmeddelande
Resemönstret har förändrats efter pandemin och svenska resenärer fortsätter att välja europeiska citydestinationer framför långväga resmål. Bokningsstatistik från resebyrån Ticket visar att London, Barcelona och Amsterdam dominerar cityresorna i november.
Utebliven Kamala Harris-effekt för resebolagen8.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Positiv eller negativ medierapporteringen om ett land påverkar svenskarnas reslust, och det amerikanska presidentvalet är inget undantag. Färska siffror från resebyrån Ticket visar att det turbulenta valet har lett till en minskning av resandet till USA, och Trumps seger kommer sannolikt medföra att landets återhämtning på semestertopplistorna får dröja.
Historisk räntesänkning väntas lyfta svenskarnas reslust7.11.2024 13:30:00 CET | Pressmeddelande
Efter Riksbankens största räntesänkning på tio år förväntas ett uppsving för resebranschen. Enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning uppgav 35 procent av svenskarna att deras semesterresande har påverkats negativt till följd av de höga räntorna. Med den historiska dubbelsänkningen öppnas nu möjligheter för en ökad efterfrågan på resor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum