Machu Picchu mest populära landmärket att besöka under 2024 - Eiffeltornet och Frihetsgudinnan tappar
Lusten att upptäcka spirar hos svenskarna, och med det att besöka minnesvärda landmärken. Överst på listan hamnar den gamla inkastaden Machu Picchu uppe i Andernas berg i Peru följt av Colosseum i Rom och Sagrada Familia i Barcelona, enligt Tickets senaste Sifoundersökning.
– Att välja närliggande resmål med fokus på enkelhet, sol och bad har varit en ihållande trend sedan pandemin. Dock börjar vi nu ana en upptäckarlust bland svenskarna. Sakta men säkert vill vi varva solstolen med minnesvärda äventyr och sevärdheter. I år är det fler landmärken utom Europa som kvalat sig in på toppen, där Machu Picchu står kvar på första platsen. Tempelstaden Angkor i Kambodja, Taj Mahal i Indien och kinesiska muren klättrar också på listan, vilket kan tyda på att vi är redo att upptäcka världen på ett annat sätt än tidigare år, säger Louise Hellgren, produktchef hos Ticket.
Machu Picchu är ett drömresmål för många svenska resenärer. Ruinstaden är inte helt lättillgänglig vilket gör att antalet turister naturligt begränsas – även om turismen ökar. Vägarna till Machu Picchu är flera. Vill du vara med om äventyr och har mycket energi? Vandra då inkaleden, som beräknas ta 4-5 dagar. Om du är mer bekväm eller har begränsat med tid - ta buss eller tåg som smidigt går upp till staden.
På andra plats kommer Colosseum i Rom, följt av Sagrada Familia i Barcelona som knuffat ner både Eiffeltornet och Frihetsgudinnan jämfört med föregående år. Även Golden Gate-bron i San Francisco och Tempelstaden Angkor i Kambodja har klättrat om de föregående två – vilket stärker tesen om att vi är redo att börja upptäcka nya platser igen.
Vilket landmärke man helst vill besöka skiljer sig mellan region, ålder och kön. Fler män än genomsnittet vill besöka Pyramiderna – särskilt de mellan 18-30 år (30 %), medan andelen för kvinnor är 6 %. Kvinnor däremot vill hellre besöka Eiffeltornet (12 %) jämfört med män (9%). Storstadsbor lockas inte lika mycket av Big Ben i London (4%) jämfört med övriga regioner (11%).
Kontakter
Louise HellgrenProduktchef
Tel:076-11 29 190louise.hellgren@ticket.seBilder
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Europa lockar svenska höstlovsresenärer2.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets senaste bokningsstatistik avslöjar att europeiska destinationer lockar flest svenskar under höstlovet 2024. London fortsätter att vara den populäraste destinationen, medan Cypern och Paris upplever en stark tillväxt i antalet bokningar. Även Teneriffa har seglat upp på Tickets topp 10-lista med en imponerande ökning på hela 53 procent.
Reseexperternas tips inför resan – 3 viktiga saker att tänka på25.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med hösten och vintern på ingång är det ett perfekt tillfälle att börja planera inför nästa resa. Oavsett om det är soliga stränder, livliga storstäder eller en avkopplande weekend som lockar, kan rätt förberedelser göra stor skillnad för semestern. För att få ut det mesta av resan och undvika vanliga misstag, har reseexperterna på Ticket samlat smarta tips. Här är tre viktiga saker att tänka på för en bekvämare och mer bekymmersfri resa.
Stora skillnader mellan Generation Z och Millennials resvanor17.9.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
En Sifo-undersökning från resebyrån Ticket belyser intressanta skillnader i hur Generation Z och Millennials reser. Trots att båda åldersgrupperna lockas av sol och bad, väljer fler inom Generation Z äventyrsresor, medan Millennials prioriterar tid med familjen. Resultatet ger en inblick i hur bland annat livssituationer och ekonomin påverkar deras sätt att resa.
Trycket på sensommarresor ökar – Amsterdam årets raket10.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler svenskar förlänger sommaren med resor utomlands, och den senaste bokningsstatistiken från resebyrån Ticket visar på ett fortsatt starkt intresse. Medelhavsdestinationer som Mallorca och Malaga är fortfarande i topp men storstäder som Amsterdam, som har utsetts till årets raket, lockar nu en växande skara.
Spara tusenlappar på vinterresan – reseexperternas bästa tips5.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vintern närmar sig och många svenskar ser fram emot att boka en efterlängtad resa till varmare breddgrader. Men hur får man mest semester för pengarna? Reseexperterna på Ticket ger sina bästa tips för att hålla kostnaderna nere när man bokar vinterresan – och på så sätt göra det möjligt att spara tusenlappar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum