Skansen utsedd till finalist i Stimgitarren 2024

Skansen har blivit utsedda till en av finalisterna i den prestigefyllda tävlingen Stimgitarren 2024. Tävlingen, som arrangeras av Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå (STIM), syftar till att uppmärksamma och belöna institutioner och initiativ som främjar svensk musik och musikkultur.

Publik vid Solliden Scenen
Publik vid Solliden Scenen Alex Hinchcliffe Alex Hinchcliffe

Stimgitarren har delats ut sedan 2002 som uppskattning till kunder som använder musik på ett genomtänkt sätt i sin verksamhet, och varit noggranna med att musikskaparna ska få ersättning för sitt arbete. Skansen har länge varit en central plats för bevarande och främjande av svensk kultur och musik, och denna nominering är ett erkännande av det viktiga arbete som utförs av både personal och artister som verkar på Skansen.

"Vi strävar alltid efter att erbjuda våra gäster en unik upplevelse med musik och kultur i fokus. Musiken är en viktigt för den totala gästupplevelsen och bidrar tills stor del att levandegöra Skansen, skapa stämning, gemenskap och glädje. Denna nominering inspirerar oss att fortsätta, utveckla och förbättra vårt musikutbud" säger Skansens evenemangschef Matilda Klein.

I år bjöds allmänheten in för att nominera sina favoritställen, och gensvaret var enormt. STIM mottog ett rekordstort antal nomineringar från restauranger, frisörer och arbetsplatser som alla utmärker sig genom sitt genomtänkta användande av musik. Juryn valde ut fyra kandidater stack ut lite extra, där Skansen var en av dem. Mottagaren av årets Stimgitarr presenteras i mitten av augusti.

STIMS motivering lyder:

”Skansen är världens äldsta friluftsmuseum och håller öppet året runt. Med musik levandegörs historia och nutid – från gamla låtskatter framför sprakande eldar till dansbandskvällar på Galejan. Musikal och kringvandrande orkester tar besökarna tillbaka till 50-talet, och Sveriges högtider firas tillsammans med gäster från hela världen. Allsång på Skansen är en tradition som värnas om, speciellt i tider där gemenskap behövs. Skansen är även en arena för både små och stora livekonserter inom alla genrer.”

Skansen vill tacka artister, musiker, upphovsmännen och STIM för fint samarbete och engagemang. "Det är tack vare er alla som vi kan fortsätta att vara en levande och dynamisk del av Sveriges kulturarv," avslutar Matilda Klein.

Trädplanteringsceremoni på Skansen20.6.2024 14:28:14 CEST | Pressmeddelande

I år står Sverige värd för IUFRO World Congress, ett av världens största globala skogsrelaterade evenemang som hålls vart femte år. Årets kongress äger rum den 23-29 juni i Stockholm. Kongressen kommer att inledas med en trädplanteringsceremoni på Skansen nu på söndag. Det är en uppskattad tradition inom IUFRO som symboliserar motståndskraft och den bestående kopplingen mellan generationer och kontinenter. Detta evenemang är även ett sätt för värdländerna att visa upp sin regionala kultur och traditioner relaterade till skog och träd.

Drop in-bröllop på Skansen – En magisk sommardag för kärleken14.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Skansen bjuder in till årets mest efterlängtade händelse för kärlekspar – det årliga drop in-bröllopet! Den 15 juni är dagen då par kan säga "ja" till varandra på en av Stockholms vackraste platser, helt spontant eller genom att boka plats och tid i förväg. Dagen erbjuder mängder av aktiviteter, erbjudanden och kärleksfull stämning för alla som besöker Skansen denna dag.

Midsommar på Skansen – en tre dagar lång fest med musik, dans och aktiviteter för hela familjen4.6.2024 09:16:09 CEST | Pressmeddelande

Den 21–23 juni bjuder Skansen in till ett storslaget midsommarfirande fyllt med aktiviteter för hela familjen. Upplev en klassisk midsommar mitt i Stockholm med festligheter som varar från förmiddag till långt in i den ljusa sommarnatten. Dansa och lek runt majstången, bind en björklövskrans, njut av god mat och dryck, och upplev folkdans, låtspel och folktro.