Andermatt Swiss Alps AG

Utforska Schweiz i sommar

Har du inte bokat din sommarsemester än? Då bör du överväga Schweiz! Oavsett om du vill undvika värmeböljorna i södra Europa eller vill uppleva Alperna, erbjuder Schweiz ett brett utbud av aktiviteter, mat och upplevelser. Landet är känt för sina hisnande landskap och höga berg, men är också rikt på kultur.

Från skogar och blommande ängar till branta raviner och bisarra klippformationer, till glaciärer och bergssjöar är Andermatts mångfald är häpnadsväckande.

För den aktiva äventyraren

Andermatt
I hjärtat av Schweiz ligger Andermatt, en charmig alpby som är perfekt för friluftsentusiaster. Här kan du kombinera naturupplevelser med kulinariska äventyr. Med otaliga vandringsleder och cykelleder som passar alla nivåer är Andermatt perfekt för både vandrare och cyklister. Efter en dag med aktiviteter kan du njuta av gourmetmiddagar på några av de bästa restaurangerna i området, kända för sitt varierade urval av schweiziska och internationella rätter.

Inte långt bort ligger regionen Valais, känd för sina imponerande cykelturer i Alperna. Glacier Bike Tours ger en oförglömlig upplevelse i spektakulära landskap.

För dig som är intresserad av kultur

Basel
Basel kombinerar ett medelhavsklimat med 300 soldagar per år och erbjuder kultur, arkitektur, konst och nattliv. Staden är känd för sina många badplatser, både i floden Rhen och i stadens fontäner, vilket gör den till en perfekt plats att svalka sig på under varma sommardagar. Basels gamla stadskärna är full av charmiga gator och historiska byggnader. För den som söker nattliv erbjuder Basel ett varierat urval av barer, klubbar och restauranger.

Konst och arkitektur i Zürich
Zürich är känt för sin livliga konstscen och imponerande arkitektur. Staden har flera välkända museer, till exempel Kunsthaus Zürich, som rymmer verk av schweiziska och internationella konstnärer. Zürichs gamla stadskärna med sina kullerstensgator och medeltida byggnader ger en känsla av att resa tillbaka i tiden. För den som är intresserad av arkitektur är ett besök i den moderna stadsdelen Zürich-West ett måste. Här hittar du spännande moderna byggnader och konstinstallationer.

Följ i James Bonds fotspår
Furka Pass, ett av Schweiz mest ikoniska bergspass, bjuder på spektakulära vyer och dramatiska landskap. Passet är känt från James Bond-filmen "Goldfinger", där Sean Connerys Bond kör längs de slingrande vägarna, och är en favorit bland både bilentusiaster och cyklister. Passet når en höjd av 2.429 meter över havet och erbjuder panoramautsikt över Rhôneglaciären. En biltur över Furkapasset är en oförglömlig upplevelse och en smak av filmhistoria.

Himmelska matupplevelser

Choco Pass i Genève
Genève är rikt på kultur och historia, och berömt för sin choklad. Med Choco Pass kan du smaka på choklad från stadens bästa chokladtillverkare medan du utforskar vackra gator och landmärken.

Ät bland molnen
Schweiz är en oupptäckt pärla när det gäller kulinariska upplevelser. Njut av en måltid med Michelinstjärna på Europas högst belägna Michelinrestaurang, 2340 meter över havet på Gütsch by Markus Neff i Andermatt.

Gourmetweekend i Valais
För matälskare är Valais ett måste. Regionen erbjuder ett fantastiskt urval av lokala delikatesser och viner. Omgiven av Alperna kan du njuta av allt från traditionella schweiziska rätter till moderna gastronomiska mästerverk. Valais har också flera mat- och vinfestivaler under året, perfekt för gourmeter.

Upptäck Schweiz med Swiss Travel Pass

Schweiz satsar stort på hållbar turism genom programmet Swisstainable, som gör det enkelt att utforska landet på ett prisvärt och miljövänligt sätt. Med Swiss Travel Pass kan du resa obegränsat med tåg, buss och båt och uppleva Schweiz kultur och landskap på ett enkelt och hållbart sätt.

Schweiz har något för alla, från spektakulära bergsvandringar och cykeläventyr till förstklassiga restauranger och avkopplande spa. Med Swiss Travel Pass kan du enkelt utforska hela landet till ett överkomligt pris. Planera årets sommarsemester till Schweiz och upptäck varför detta vackra land fortsätter att locka besökare tillbaka.

SAS och Swiss Airlines erbjuder direktflyg från Stockholm till Zürich under hela sommaren från 906 SEK.

Bilder

Ladda ned bild
En scen från James Bond-filmen "Goldfinger" spelades in på Furkapassveien 1964. I fokus för scenen var en bred krök på Uri-sidan av Furkapasset, som idag är känd som "James Bond Goldfinger-kurvan".
Ladda ned bild
Gütsch by Markus Neff ligger på en liten platå ovanför Andermatt med utsikt över bergstopparna. Härifrån är utsikten över de centrala schweiziska alperna nästan oändlig.
Ladda ned bild
Schweiz är känt för sina många spektakulära tågresor, där tågen slingrar sig förbi enorma bergstoppar och glaciärer.

Om oss:

Andermatt Swiss Alps AG, med bas i Andermatt, ansvarar för planering, byggnation och utveckling av Andermatt som en destination året runt. Sedan 2009 pågår byggandet av Andermatt Reuss-anläggningen, som erbjuder lägenhetshus, hotell och villor. I Andermatt Swiss Alps Grupp ingår hotellen The Chedi Andermatt och Radisson Blu Reussen, semesterlägenheterna Andermatt Alpine Apartments, en 18-håls mästerskapsgolfbana med par 72 och Andermatt Konserthall. Ett nära samarbete finns med Andermatt-Sedrun Sport AG och dess huvudägare Vail Resorts, Inc. för utvecklingen av destinationen. Vail Resorts, världens största skidortsoperatör, och Andermatt Swiss Alps strävar gemensamt efter visionen att bli "Den främsta alpina destinationen". Samtidigt är de engagerade i att bevara en intakt miljö och en framtid värd att leva för samt att erbjuda framtida generationer ett exceptionellt hem. Andermatt Swiss Alps och Andermatt-Sedrun Sport AG sysselsätter över 1 000 personer på platserna Altdorf, Andermatt och Sedrun under högsäsong.

Följ Andermatt Swiss Alps AG

Senaste pressmeddelandena från Andermatt Swiss Alps AG