Moelven Byggmodul AB tecknar avtal med Slättö för första hotellet i Strawberrys nya hotellsatsning

Moelven Byggmodul AB har tecknat ett totalentreprenadavtal med Slättö för nyproduktion av hotellbyggnad till hotellkedjan Strawberrys nya hotellsatsning. Det åtta våningar höga hotellet planeras byggas enligt miljöbyggnad Silver.

MOD Arkitekter illustration hotell

Förra året lanserade Petter Stordalen sitt nya varumärke Strawberry. Tillsammans med Slättö planerar man nu för den första nyetableringen i hotellkedjans senaste hotellkoncept. Det åtta våningar höga hotellet har totalt 151 hotellrum och ska byggas med trämoduler levererade av Moelven Byggmodul AB.

-    Vi är stolta och glada över att få vara med och bygga det första hotellet i Strawberrys och Slättös nya hållbara hotellkedja. Den här byggnaden uppförs i trämoduler där vi möter kundens ambitiösa miljöcertifiering, säger Hedwig Ulander, affärsutvecklingschef Moelven Byggmodul AB.

Möjliggör miljöcertifiering och kort byggtid

Projektet har högt fokus på hållbarhet där både digitala lösningar, förnybar energiproduktion och - miljömärkning av byggnaden står i fokus. Genom att använda prefabricerade trämoduler kommer hotellet kunna produceras och monteras på drygt ett år.

-    Hållbarhetsfokus är viktigt för konsumenten och positivt för lönsamhet, men också helt i linje med Strawberrys och Slättös respektive strategi. Varje hotell ska utmanas och förbättras både utifrån koncept och materialval. Tillsammans kommer vi att generera en god avkastning till våra investerare i ett fastighetssegment som är stabilt men har god potential för innovation och värdeskapande och vi är glada att göra det tillsammans med Moelven Byggmodul AB, säger Erik Möller, Hotellansvarig på Slättö.

Projektet kommer produceras i en av Moelven Byggmoduls AB:s fabriker i Värmland och planeras levereras till byggplatsen efter årsskiftet. Hotellet planeras öppna sommaren 2025.

Om Moelven Byggmodul AB
Moelven Byggmodul är idag Skandinaviens ledande producent av industriframställda Byggmoduler i trä. Företaget har i dag omkring 500 anställda och omsätter cirka 1,7-1,8 miljarder kronor. Kunderna är huvudsakligen privata och offentliga byggherrar samt många uthyrningsföretag. Moelvens svenska produktionsanläggningar för modulproduktion i trä finns i Kil, Säffle och Torsby.

Moelven Industrier ASA är en skandinavisk industrikoncern som tillverkar hållbara produkter och tjänster för byggbranschen. I 2022 omsatte koncernen 14,4 miljarder NOK och har cirka 3300 medarbetare. Moelvens 34 produktionsbolag är fördelade på 41 produktionsplatser i Norge och Sverige, och är uppdelat i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem.