Damlandslaget spelar World Cup 2025

IBF World Cup spelas i Hong Kong den 7-14 januari 2025. Det svenska damlandslaget kommer att vara med i mästerskapet och har därmed chans att försvara guldet från 2022.

Det svenska damlandslaget spelar World Cup i Hong Kong i januari 2025.
Det svenska damlandslaget spelar World Cup i Hong Kong i januari 2025. Foto: Cristal Bowling

Det svenska damlandslaget vann guld vid World Cup i Brisbane, Australien, i november 2022. Sverige kommer att ha chans att försvara lagguldet på damsidan. Svenska Bowlingförbundet har beslutat att damlandslaget kommer att spela IBF World Cup 2025 som genomförs i Hong Kong, Kina, den 7-14 januari. Det svenska herrlandslaget är däremot inte med i World Cup 2025.
– Vi har valt att endast skicka damlandslaget till World Cup 2025. För herrarnas del så krockar World Cup med flera andra viktiga tävlingsaktiviteter. PBA-touren är igång då och vi kommer inte ha möjlighet att spela med bästa möjliga lag. Stora tävlingar som AIK International Tournament och Ballmaster Open spelas även samtidigt. Damerna har däremot inget annat internationellt mästerskap förrän VM i november 2025 i Hong Kong medan herrarna kommer att spela EM i juni 2025 i Ålborg, säger Michael Granström, sportchef i Svenska Bowlingförbundet.

Tävlingsdistanserna i World Cup är singel och lag. Förbundskapten Robert Andersson presenterar det svenska laget till mästerskapet den 24 september.

Mer info om World Cup: https://bowling.sport/2025-ibf-world-cup/

Det svenska damlandslaget spelar World Cup i januari 2025.