Silver på U23-VM i MTBO och brons på JVM i orientering

Orienteringstjejerna Tilda Palm och Alma Svennerud lyckades idag båda knipa en pallplats var på U23-VM samt JVM, men i olika grenar. Silver till Tilda i mountainbike-orientering och brons till Alma i orientering.

Det har varit en händelserik orienteringsfredag på många håll i Europa. Junior-VM i Tjeckien fortsatte idag med medeldistans och där tog Blekingetjejen Alma Svennerud ytterligare ett brons, denna gången individuellt.

– Det är jättekul! Jag är så glad och flyger på moln just nu, säger Svennerud när resultatet var klart.

– Jag kom hit med stora drömmar om att få kliva upp på podiet, eller ännu bättre prispallen och att få göra det två gånger, det är helt fantastiskt och sjukt skön revansch efter två riktigt tuffa nederlag dagarna innan.

Trots ett kostsamt misstag på cirka 30 sekunder den åttonde kontrollen så lyckades alltså Alma ändå ta en medalj, men det kanske blivit en ädlare valör utan det misstaget, då hon bara hade fyra sekunder upp till tjeckiskan Viktorie Skachova och silvret. Vann idag gjorde Lucie Dittrichova, även hon fån värdnationen Tjeckien.

Alma berättar att framgångsreceptet idag var att hon sänkte förväntningarna på sig själv. Det var en helt annan Alma som stod på startlinjen idag jämfört med onsdagens långdistans då hon hamnade på placering 30.

– Jag kände mig pigg och så gick jag ju som sagt ut med en helt annan inställning och började loppet ganska långsamt för att verkligen få kontrollerna och fokusera på tekniken, sa Alma och fortsätter.

– Och det är ju det som gör att jag kommer in i loppet och det blir ett bra lopp. Sen gör jag en sak mitt på banan där jag lägger bort 30, 40 sekunder, vilket såklart känns jättetungt men jag var förberedd på att lugna ner mig och lyckades hantera situationen ganska bra så jag är glad att det inte blev en större grej.

I herrklassen blev det dramatik ända till att sist startande Svante Selin korsade mållinjen. Han gjorde det nämligen bara en sekund från en bronsmedalj. Selin sprang stabilt och otroligt jämnt med norrmannen Alfred Björneröd som tog bronset. På sisata tredjedelen av banan skiljde det aldrig mer än en sekund mellan båda herrarna. Göingesonen Selin fick idag nöja sig med en god fjärdeplats.

I Lettland genomfördes samtidigt U23-VM i moutainbikeorientering i samband med andra omgången av MTBO-världscupen. På fredagens sprint åkte Tilda Palm från Huskvarna hem silver på U23-VM och blev sexa i världscupen. ”Väldigt kul”, säger Tilda Palm efter silverloppet.

Förstaårssenioren Tilda Palm från IKHP Huskvarna gjorde ett riktigt starkt lopp och det räckte till silver i U23-VM endast elva sekunder bakom Jana Hnilica från Österrike.

– Jag gjorde en lite dålig vägvalsmiss på slutet, till 21:a kontrollen. Där tappade jag ungefär det jag var efter Hnilica i mål. Det var lite synd men överlag var det ett sjukt stabilt lopp, berättar Tilda Palm och fortsätter:

– Det var tekniskt svårt med mycket tempoväxling. Man behövde inte pusha på hela tiden, det kostar mer att missa.

Både JVM i Tjeckien och MTBO-världscupstävlingarna fortsätter redan imorgon.

TIlda Palm nöjd tvåa på U23-VM i mountainbikeorientering
Tilda Palm kör i mål som sexa och tvåa i U23-VM
Alma Svennerud i intervju efter sitt lopp som innebar ett brons
Alma Svennerud spurtar i mål på medeldistansen på junior-VM

Länkar

Nytt nummer av Orienteraren - exklusiv intervju med Tove Alexandersson27.6.2024 13:48:28 CEST | Pressmeddelande

Från och med idag finns ett nytt nummer av Orienteraren, Orienterarnas egen tidning, ute. I senaste numret kan du bland annat läsa en längre exklusiv intervju med Tove Alexandersson. Du får även veta nycklarna till Martin Regborns toppform och läsa mer om Hanna Lundbergs upptrappning inför VM. Vi har även besökt Sätra i södra Stockholm där Tumba Mälarhöjdens OK lockar nya till orienteringen med Hittahem. Det och mycket mer i nya Orienteraren.