Svenskt JVM-silver i stafett och brons på U23-VM i MTBO

Sverige fick ytterligare två internationella medaljer på lördagen. På JVM-stafetten i orienteringslöpning i Tjeckien blev det svenska herrlaget tvåa och Tilda Palm följde upp gårdagens silver på U23-VM i mountainbikeorientering med ett brons på dagens långdistans i Lettland.

Sveriges silverlag på JVM. Från vänster: Edvin Nilsson, Axel Bratt och Svante Selin.

Sveriges förstalag i herrarnas JVM-stafett i Tjeckien gjorde en toppeninsats och slutade på silverplats 26 sekunder bakom vinnarlaget Schweiz. I laget sprang Edvin Nilsson, Axel Bratt och Svante Selin. Dessutom sprang andralaget in som fjärde lag. I damernas stafett slutade Sveriges förstalag på femte plats efter en tuff start på tävlingen.

Sverige hade ledningen på stafetten från första sträckan med Edvin Nilsson som växlade precis före Tjeckien. På andra sträckan höll Axel Bratt ledningen hela vägen. Och skickade ut Svante Selin 1.09 före Frankrike på andra plats. Tjeckiens förstalag diskades för felstämpling.

Svante Selin sprang som en klocka och behöll länge ledningen på slutsträckan.

– Det var lite nervöst innan. Jag är inte den som brukar bli nervös, men det släppte redan vid startpunkten. Tjecken sprang i kapp mig i början så vi sprang lite tillsammans men jag visste inte att de var felstämplade då. Sen gick han på andra sidan om ett grönområde och så såg jag inte honom mer, berättar Selin.

Svante gjorde en liten sväng vid den sista gafflingen där han dessutom hade det långa alternativet. Där plockade den blixtsnabbe schweizaren Matthieu Buehrer in tid.

– Både tjecken och schweizaren kom ikapp med bra fart men vid varvningen ville ingen ta kommandot. När vi kom in i skogen var de helt enkelt snabbare än mig. På väg till sista hade jag redan släppt några meter så jag testade ett annat vägval men det gick inte att gå i kapp dem, förklarar Selin.

Sveriges lag 2 stod också för en mycket bra insats när de kom in som fjärde bästa lag i stafetten. Men eftersom bara ett lag räknas per nation blev det en inofficiell fjärdeplats.

I damtävlingen blev det en tuff första sträcka för Klara Borg i det svenska förstalaget. Hon stämplade först vid andra kontrollen men missade stort på tredje. Klara kom till fel gaffel och missen blev sedan på runt sju minuter. Till växlingen var hon 26:a, 7.37 bakom ledande Schweiz.

Tuva Östangård i andralaget gjorde en stabil första sträcka och växlade tia, 2.36 efter Schweiz.

På andra sträckan växlade Elsa Hedin som åtta för andralaget 6.53 bakom ledande Finland. Emma Emilsson förde upp andralaget till tionde plats efter en mycket stark sträcka, 7.12 efter Finland.

Alma Svennerud avslutade också mycket starkt för förstalaget och spurtade i mål om sjätte lag, men femma på JVM eftersom Tjeckiens andralag var före. Alma var 7.27 bakom segrande Finland med Eeva Liina Ojanaho på slutsträckan. Alva Björk förde andralaget till tolfte plats i mål.

På U23-VM i mountainbikeorientering som avgörs i samband med världscupens andra omgång i Lettland så följde Tilda Palm följde upp gårdagens silver på sprint i med ett brons på dagens långdistans.

– Det var tufft i dag. Det var min första riktiga långdistans som jag gått i mål på.

– Jag är nöjd med loppet fysiskt men i efterhand har jag konstaterat att jag gjort flera dåliga vägval. Det har jag tappat ganska mycket på men överlag är jag ändå nöjd.

Det räckte till en elfteplats i världscuploppet men en bronspeng i U23-VM bakom italienskan Iris Aurora Pecorari och Rozalie Kucharova från Tjeckien.

Sexa i världscuploppet blev Gabriella Gustafsson, klubbkompis med Tilda i IKHP Huskvarna. Gabriella var 3.07 efter vinnaren Gabriele Andrasiuniene från Litauen efter nära två timmars åkning i tuff terräng.

Liveresultat JVM-stafett

Liveresultat MTBO världscup

Tilda Palm efter brons på U23-VM i MTBO.