Privata fastighetsägare i Stockholms län vill höja hyrorna med upp till 15,4 procent

Branschorganisationen Fastighetsägarna Stockholm med ett stort antal större och mindre fastighetsägare i ryggen har redan nu meddelat att de vill chockhöja hyrorna mellan 14,2 och 15,4 procent från den 1 januari 2025. Detta trots att hyres­förhandlingar för 2024 inte är helt avslutade, och trots att de kostnadsunderlag som ska ligga till grund för förhandlingarna ännu inte finns på plats.

– Det är både väldigt oseriöst och oansvarigt. Många hyresgäster fick retroaktiva hyreshöjningar på 5,9 procent från den 1 januari och redan nu kommer Fastighetsägarna tillbaka och kräver rekordhöga höjningar för 2025. Det är mycket ansvarslöst av dem i dessa tuffa tider och väldigt stressande för alla hyresgäster som omfattas av de här kraven, säger Susanne Sjöblom, ordförande, Hyresgästföreningen region Stockholm.

Kraven omfattar knappt 59 000 hushåll. Bland de större fastighetsägarna finns Heba, Stena Fastigheter, Einar Mattson, Olov Lindgren, Ikano, Skandia och John Mattson.

För många hushåll har de senaste åren varit tuffa med kraftigt ökade levnadskostnader och en kamp för att få vardagen att gå ihop. Hyresgästerna har fått rejäla hyressmällar två år i rad vilket gjort att allt fler hushåll fått svårare att klara ekonomin. Ett tredje år med höga hyreshöjningar riskerar att stjälpa många rejält.

– Bryr sig de här fastighetsägarna och deras medlemsorganisation överhuvudtaget om sina hyresgäster? De har kommit med rekordhöga krav tre år i rad. Det visar tydligt på att förståelsen för hushållens tuffa situation saknas. Vi är innerligt trötta på att de inte tar hänsyn till hyresgästerna, utan bara vill öka sina vinster, säger Susanne Sjöblom.

I de årliga hyresförhandlingarna finns sedan länge en etablerad branschpraxis, där hyresmarknadens parter samlas till årliga hyresförhandlingar under hösten. Först då är hyresförhandlingarna för innevarande år samt de kostnadsunderlag som ligger till grund för hyresförhandlingarna klara. Hyresgästföreningen har ett lagkrav om att förhandla och det kommer vi göra. Men så här tidigt på säsongen finns inga konkreta underlag att förhandla om.

– Det här är inget annat än ett fult förhandlingsspel, vi tror inte att Fastighetsägarna har för avsikt att komma överens med oss. Förra året satt de av tiden utan att visa på en vilja till att förhandla, för att sedan gå till skiljemannen för beslut. Det här är ett oansvarigt beteende som saknar respekt för förhandlingssystemet, säger Susanne Sjöblom.

Susanne Sjöblom, ordförande, Hyresgästföreningen region Stockholm
Telefon:
E-post:
susanne.sjoblom2@hyresgastforeningen.se

Lista på kommuner, samt yrkande:

Kommun

Krav på höjning i procent

Danderyd

Vaxholm

Värmdö

14,3

Privata fastighetsägare på Gotland vill höja hyrorna med 14,8 procent för 20258.7.2024 16:59:33 CEST | Pressmeddelande

Branschorganisationen Fastighetsägarna Stockholm med ett antal fastighetsägare i ryggen har redan nu meddelat att de vill chockhöja hyrorna med 14,8 procent på Gotland från den 1 januari 2025. Detta trots att hyresförhandlingar för 2024 inte är avslutade i landet, och trots att de kostnadsunderlag som ska ligga till grund för förhandlingarna ännu inte finns på plats.

Ny undersökning: stort motstånd till marknadshyror i Stockholms län23.5.2024 09:13:13 CEST | Pressmeddelande

En ny undersökning utförd av Indikator Opinion på uppdrag av Hyresgästföreningen visar att en överväldigande majoritet av stockholmarna är emot marknadshyror, hela 69 procent svarar nej på frågan om marknadshyror bör införas, endast 13 procent svarar ja. Och resultatet står sig oavsett vilken partitillhörighet man säger sig ha, vilken upplåtelseform, eller vilket län man bor i.