KLART: Även Marvig och tandemparet Jannering/Nilsson till Paraympics

Nu ger Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) klartecken till ytterligare nio idrottare. Mycket glädjande för svensk cykelsport är att samtliga inkörda kvotplatser nu är okejade av SPK. Det gäller Louise Jannering med pilot Catrin Nilsson i tandem och även Henrik Marvig, som glädjande nog är igång igen efter sin krasch. Sedan länge är även Anna Beck uttagen.

SPK

De paralympiska spelen närmar sig med stormsteg och om exakt 50 dagar invigs tävlingarna på Place de la Concorde och Champs Elysées i Paris. Med dagens uttagning växer den svenska truppen med det dubbla. Från nio uttagna till arton. Niclas Grön, truppchef, är nöjd med uttagningen som innehåller en hel del rutin men också flera debutanter.

"I den här uttagningen har vi idrottare som är med och konkurrerar om medaljerna och flera debutanter som är uttagna för att slåss om framskjutna placeringar och samla på sig ovärderlig erfarenhet inför framtida spel", säger Niclas Grön i SPK:s pressmeddelande.

Michael Lindgren, som är förbundskapten för svensk paracykel, är givetvis nöjd med det slutliga utfallet.

"Ja, absolut! Det är exakt det här som vi har jobbat efter det senaste året. Vi visste att det inte var möjligt med flera platser och avstod därför världscupen i Australien för att satsa allt på de i Belgien och Italien och nu lyckades vi ta en andra kvotplats till tandemtjejerna och så är Marvig igång efter sin rehabträningsperiod efter skada", säger Michael Lindgren.

Så tävlar de svenska cyklisterna på Paralympics i Paris:

• Anna Beck, Skoghall CK Hammarö: Bana 3000 meter förföljelselopp 29 augusti, tempo 4 september och linjelopp 7 september.
  • Henrik Marvig, Jönköpings CK: Tempo 4 september och linjelopp 7 september.
  • Louise Jannering och Catrin Nilsson, Sigtuna Märsta Arlanda CK (SMACK), Athletic Club Salt Lake: Tempo 4 september och linjelopp 6 september.

Tandemparet med Louise Jannering och Catrin Nilsson var trea på VM i tempo i Kanada 2022 och hade inför denna säsong den disciplinen som klart favorit, men de har gjort ett lyft i linje.

"Ja, Louise sa just det att vi inte ska glömma linjeloppet. Nu vågar de ta för sig, vågar köra – följa de andras linje om de andra kör 95 procent måste de också upp. I tandem blir det också intressant att se hur många som de bästa nationerna deltar med. Främst Storbritannien och Irland men även Polen har stor intern konkurrens, vilket har märkts med riktigt offensiv körning från deras cyklister på världscuperna", analyserar Lindgren.

Henrik Marvig är igång igen eftre sin krasch när det var stökigt inför juniorspurten när han tävlade i SWE Cup B i Vallentuna på nationaldagen.

"Jättekul, så får vi se hur det räcker. Målet är ju att Henrik ska kunna ta sig tillbaka till en konkurrenskraftig nivå och han kommer lägga fullt fokus på det här nu, åka på precamp och vara i Spanien för att komma i så bra slag det bara går till Paris. Det kommer bli tufft, men med normal standard är han med och konkurrerar. Egentligen är allt fokus på linjeloppet med alla måste starta i minst två discipliner så det blir även tempo", säger Michael Lindgren.

Sedan länge finns Anna Beck med i den svenska paralympiska truppen. Hon har inte förlorat ett tempolopp på två år. Men en hopslagning av tre klasser och bara ett varv på tempobanan i stället för två som de flesta andra klasser kör gör det betydligt tuffare än i världscupen i den redan hårda C3-klassen.

"Spontant är största möjligheten för Anna ändå tempot. Just att det blir så tufft på Paralympics har gjort att vi lägger ner så mycket insatser kring för att optimera material och bikefit. Det tillkommer ett par-tre riktigt tuffa konkurrenter, bland annat två brittiskor. Sedan finns ju redan de bästa i C3, japanskan Keiko Sugiura på en bana som kan passa henne, kinesiskan Xiaomei Wang och amerikanskan Clara Brown. Men vi tror på Anna och det finns även medaljchans i såväl bana som linjelopp, vilket vi inte ska glömma. Till att börja med hoppas vi på att kvala in till en semifinal i bana 3000 meter förföljelselopp", säger Michael Lindgren.

Tjejerna åker till Italien för precamp och åker därifrån direkt till Paris. Henrik har ett eget upplägg Spanien i början av augusti. De paralympiska spelen i Paris pågår mellan 28 augusti och 8 september.

Nyuttagna idrottare till Paralympics

• Anja Händén bordtennis
  • Smilla Sand, bordtennis
  • Ebba Einarsson, rodd
  • Louise Jannering med pilot Catrin Nilsson, cykel
  • Henrik Marvig, cykel
  • Lena Malmström, dressyr
  • Louise Etzner Jakobsson, dressyr
  • Renée Claesson-Ribring, dressyr
  • Lotta Wallin, dressyr

Text: Svenska Cykelförbundet
Fotomontage: Sveriges Paralympiska Kommitté

Fria för publicering men ange fotocred

Åkstarke Jonathan Ahlsson och superspurtaren Matilda Frantzich segrade i SM-veckans kortdistans28.6.2024 19:00:36 CEST | Pressmeddelande

Det var två SM-guld under fredagens program i SM-veckan sommar i Västerås gick till på vitt skilda sätt. För örebroaren Jonathan Ahlsson, som kör för Motala, var det tidig utbrytning och så solokörning mot segern. Matilda Frantzich är helt enkelt en av lndets vassaste spurtare. Sämst silver i fyra av de fem senaste klungspurterna i SM-tävlingar för Malmötjejen!