Hyresvärdar i Norrtälje vill chockhöja hyrorna

I fredags meddelade ett antal hyresvärdar i Norrtälje att de redan nu kommer att kalla till nya årliga hyresförhandlingar (se nedan för vilka hyresvärdar).

Bolagen har yrkat på höjning av hyran med 14,1 procent.

Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar i landet ännu inte är helt klara. De kostnadsunderlag som ska ligga till grund för förhandlingarna är heller inte färdiga. Hyresgästföreningen är skarpt kritisk till detta agerande, inte minst då det stressar redan hårt pressade hyreshushåll.

– Sommaren är en riktigt tuff tid för många hushåll. Det är en tid på året när många har höga kostnader, när det blir extra kämpigt att få vardagen att gå ihop. Många hyresgäster har dessutom fått rejäla hyressmällar två år i rad. Lägg till det retroaktiva hyreshöjningar som många kämpar med.

Att de här hyresvärdarna då vill dra igång en ny förhandlingsomgång och yrka höjningar på nästan 15 procent är oerhört stressande för hyresgästerna. Vi kan inte se hur det på något sätt gynnar nästa års förhandling, snarare tvärtom, säger José Suazo, förhandlare Hyresgästföreningen.

I de årliga hyresförhandlingarna finns en sedan länge etablerad branschpraxis, där hyresmarknadens parter samlas till årliga hyresförhandlingar efter sommaren. Först då är hyresförhandlingarna för innevarande år klara samt de kostnadsunderlag som ligger till grund för hyresförhandlingarna klara. I det påkallandena hyresvärdarna i Norrtälje nu gått ut med framgår heller inte hur mycket de vill höja hyrorna eller på vilka grunder dessa höjningar ska ske.

– Det verkar som om hyresvärdarna försöker inleda en sorts skenförhandling. Vad är det de förväntar sig att vi ska förhandla om? Det finns inga färdiga underlag att utgå ifrån vid denna tid på året. För oss framstår detta inte som ett genuint försök att förhandla, utan som en ren taktisk manöver. För Sveriges hyresgäster är hyresförhandlingar en seriös angelägenhet, inte något spel. De förtjänar att mötas med respekt och uppriktighet, säger José Suazo.

Följande hyresvärdar i Norrtälje har påkallat förhandlingar om nya hyreshöjningar:

Centralen Rimbo AB

Norrtälje Centrumfastigheter KB

Fastighets AB Grissleham

Roslagsmark AB

Odensumsvik Fastighets AB

Riflex Centrumhus AB

Tranvik Projekt AB

Libbersmora Projekt AB

Vr-Bostad Norr 2 Fastighets AB

Centrumfastigheter Stationsplan

Fastighets AB Viktran

Brf Tunet 2

Citatförslag:

För Sveriges hyresgäster är hyresförhandlingar en seriös angelägenhet, inte något spel. De förtjänar att mötas med respekt och uppriktighet, säger José Suazo, förhandlare Hyresgästföreningen.

José Suazo, förhandlare.

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.