Pysslingen Förskolor främjar hälsa och gemenskap - introducerar simskola

Pysslingen Förskolor, som är en del av AcadeMedia, introducerar till hösten simskola för att lära barn i sina förskolor att simma och bli bekväma i vattnet under lekfulla, trygga och säkra förhållanden. Initiativet är en del av det rörelse- och hälsofrämjande arbete som ingår i konceptet "Sista året" med Pyss & Lings idrottsklubb och är kostnadsfritt. Syftet är att främja simkunnighet bland Sveriges yngsta så att fler kan ta del av sociala aktiviteter och känna gemenskap.

Pyss och Ling övar simvana

Pysslingen Förskolor, kommer till hösten att erbjuda simskola för förskolans femåringar som ett led i att främja simkunnighet bland Sveriges yngsta samt stärka den fysiska hälsan och öka integrationen. Simskolan kommer initialt att starta på 20 av Pysslingens förskolor under hösten 2024 och våren 2025, med målet att nå 270 barn i femårsåldern. Genom cirka tio tillfällen per år kommer barnen att få en möjlighet att utveckla sin simförmåga och vattenvana under trygga och lekfulla förhållanden.

- Att kunna simma är inte bara en viktig livskunskap, det är också en förutsättning för att barnen ska kunna delta i sociala aktiviteter och känna gemenskap med sina vänner. Vi vill ge alla barn chansen att lära sig simma, eftersom det stärker deras självkänsla och självförtroende, säger Sara Lindberg, chef för Pysslingen Förskolor.

I en tid då simkunnigheten bland svenska barn är oroande låg, enligt Skolverkets statistik minskar andelen simkunniga år från år, tar Pysslingen Förskolor ett stort steg för att vända denna trend. Simskolan kommer att ledas av utbildade och erfarna instruktörer och Pysslingens pedagoger kommer att vara närvarande för att stötta barnen vid bassängkanten, vilket garanterar en trygg och säker upplevelse.

- Vi anser att det är en rättighet att lära sig simma och vara trygg i vatten. Genom att erbjuda denna möjlighet kostnadsfritt vill vi bidra till ett mer inkluderande samhälle. Vattenvana och fysisk hälsa går hand i hand, och vi är glada över att kunna erbjuda en aktivitet som främjar båda. Programmet kommer att utvärderas efter den första terminen med målet att kunna utvidga simskolan till fler förskolor inom Pysslingen, fortsätter Sara Lindberg.

Pysslingen Förskolor är Sveriges största förskoleföretag och en del av AcadeMedia. Ända sedan starten år 1986 har vi utmanat befintliga synsätt drivit förskolans utveckling framåt. I dag är vi stolta över att vara en tydlig förebild inom många områden. Vi har 108 förskolor i Stockholm, Mälardalen, Östersund och Skåne med olika pedagogiska inriktningar och arbetssätt. Det som förenar dem är vår gemensamma värdegrund, vårt kvalitetsarbete och omsorgsfulla lärande. Läs mer på hemsidan - http://www.pysslingen.se.

Donnergymnasiet vinner EM-silver i Ung Företagsamhet med innovativt miljöprojekt5.7.2024 13:56:15 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i år gjorde fyra AcadeMedia-elever från naturvetenskapsprogrammet vid Donnergymnasiet i Göteborg en storartad insats genom att vinna SM i Ung Företagsamhet 2024 med sitt företag Gralg UF. Segern gav dem en eftertraktad plats i Europamästerskapen i Catania, Italien och i hård konkurrens med deltagare från över 40 länder, lyckades man säkra en imponerande silvermedalj.