Svenska folkets födelsedagshyllning samlade in 1,6 miljoner kronor

Kvällens Victoriakonsert på SVT samlade in mer än 1,6 miljoner kr. Gåvorna från allmänheten till Kronprinsessan Victorias fond stöttar barn och unga med funktionsnedsättning i Sverige, via Radiohjälpen.

Mer än 1,6 miljoner kr insamlades under kvällens Victoriakonsert. Sedan årets början har mer än 8 miljoner kr samlats in i Kronprinsessan Victorias fond, som stöttar barn och unga som lever med funktionsnedsättning. På bilden: Årets mottagare av Victoriapriset, volleybollstjärnan Isabelle Haak, och födelsedagsbarnet Kronprinsessan Victoria vid kvällens Victoriasändning på SVT och SVT Play. Stort tack för alt engagemang! Leroy Media/SVT

SVT:s sändning av Victoriakonserten fortsätter att engagera allmänheten för alla barns rätt till att delta i fritidsaktiviteter på lika villkor. Fokus för insamlingen är barn och unga som lever med funktionsnedsättning. Sammanlagt skänktes 1 623 458  kronor. Resultatet är något lägre än 2023 års sändning. Årets resultat ligger dock totalt sett långt över förra året, då 6,45 miljoner kr inkommit till fonden innan tv-sändningen, huvudsakligen via testamenten.

Victoriakonserten sändes traditionsenligt 14 juli på kronprinsessans födelsedag, och samlar in allmänhetens gåvor till Kronprinsessan Victorias fond. Årets Victoriapristagare var volleybollstjärnan Isabelle Haak. Programledare var Yvette Hermundstad och i år bjöds publiken på musikframträdanden från Lena Philipsson, Molly Hammar, Albin Lee Meldau, Edda Magnason och Olivia Lobato. Årets program sändes i två delar och inleddes med en återblick på året med kronprinsessan kl 18:30 och därefter sändes konserten kl.20:00. Båda programmen sändes i SVT1 och finns att se på SVT Play.

Kronprinsessan beskyddare för insamlingen

Kronprinsessan Victoria är beskyddare för den fond som administreras av Radiohjälpen. Barn med funktionsnedsättning har samma rätt att kunna delta i fritidsaktiviteter som alla andra barn och medel från fonden möjliggör stöd i Sverige vid aktiviteter som ofta kräver resurser för extra personal och anpassad utrustning. Syftet är att stödja aktiviteter som bidrar till att bryta isolering, höja livskvalitén, stärka självkänslan och till att träffa nya vänner.

Under Victoriakonserten får vi i ett reportage följa med Kronprinsessan när hon besökte Astma- och Allergiförbundet. Föreningen är en av alla sökande föreningar som har fått stöd från fonden för sitt arbete med att erbjuda barn och unga med astma och allergi en meningsfull fritid.

50 projekt får stöd

Under året som gått har Radiohjälpen stöttat 50 projekt med totalt 13,5 miljoner kronor från Kronprinsessan Victorias fond.  2023 insamlades totalt 4,5 miljoner kr. Hittills, 2024, ligger insamlingen över 8 miljoner kr.

Så gör du skillnad

Vill du vara med och bidra till Kronprinsessan Victorias fond: Swisha till 90 19 506 och märk betalningen ”VIC”. Tack för din gåva.

Om Radiohjälpen

Stiftelsen Radiohjälpen, i förkortad form benämnd Radiohjälpen, vars beslutande organ är dess styrelse, har till uppgift att i samråd med Sveriges Television AB, Sveriges Radio AB och Sveriges Utbildningsradio AB samordna radio-och TV-bolagens insamlingsverksamhet för humanitärt ändamål. Sedan 1939 har vi samlat in pengar för att förändra liv och lindra nöd i Sverige och i hela världen. Genom särskilda insamlingar skapar vi gemensam kraft med tydliga mål om förändring. Radiohjälpen samarbetar med professionella och kompetenta partnerorganisationer för att varje insamlad krona ska komma till mest effektiva användning. Kronprinsessan Victorias fond är Radiohjälpens nationella insamling för barn och unga som lever med funktionsnedsättning, och där kronprinsessan är beskyddare.

RADIOHJÄLPEN PRISAS FÖR TECH-LÖSNING8.7.2024 16:39:25 CEST | Pressmeddelande

Radiohjälpen har mottagit Adam Smith Award 2024. Det världsomspännande priset delas ut av brittiska Treasury Today Group i London, UK, och tilldelas Radiohjälpen i kategorin ”Bästa transaktionslösning”. "Tack vare våra digitala lösningar kan vi stärka Radiohjälpens arbete med att rädda liv och lindra nöd", säger Kristina Henschen, generalsekreterare vid Radiohjälpen. "Detta pris är resultatet av ett litet men fantastiskt fint lagarbete".

Följ med Kronprinsessan på projektbesök6.6.2024 06:06:00 CEST | Pressmeddelande

Kronprinsessan Victorias fond stödjer projekt för barn och unga som lever med funktionsnedsättning. Ett av projekten drivs av Astma- och Allergiförbundet. Ikväll börjar appellen från besöket att sändas på SVT. "Alla har rätt till en aktiv fritid", säger Kronprinsessan Victoria vid besöket. "Det är så otroligt viktigt att som individ bli stärkt, och också få stimulans och utvecklas. Det önskar vi för alla."

Radiohjälpens anseende högst i mätning30.5.2024 16:37:43 CEST | Pressmeddelande

Den årliga mätningen av organisationers anseende är genomförd. Mätningen visar att Radiohjälpen åter ligger högst, på en delad förstaplats, med ett anseendeindex på 66. "Vårt höga anseende tyder på ett starkt förtroende från allmänheten för Radiohjälpen. Det innebär att vi kan göra ännu mer skillnad där det behövs som mest", säger Kristina Henschen, generalsekreterare för Radiohjälpen. "Vårt stora tack till var och en som engagerar sig genom Radiohjälpen för en mer rättvis värld."