IKEA återkallar vissa VARMFRONT portabel batteriladdare på grund av brandrisk

IKEA uppmanar alla kunder som äger en VARMFRONT portabel batteriladdare 10 400 mAh (modellnummer E2038) med datumstämpel (ååww) 2313, 2316, 2318 eller 2319, eller en VARMFRONT portabel batteriladdare 5 200 mAh (modellnummer E2037) med datumstämpel (ååww) 2318, 2319 eller 2322, att omedelbart sluta använda den och kontakta IKEA för en ersättningsprodukt eller full återbetalning.

Bild på portabel batteriladdare som återkallas i två versioner

IKEA produkter riskbedöms och testas noggrant för att säkerställa att de klarar tuffa test i det dagliga livet hemma och att de uppfyller krav och regler på alla marknader där IKEA är verksamt.

Trots detta har det kommit till vår kännedom att vissa VARMFRONT portabel batteriladdare kan utgöra en brandsäkerhetsrisk på grund av ett tillverkningsfel. Detta fel är isolerat till produkter med de tidigare nämnda datumstämplar. Därför återkallas nu dessa VARMFRONT portabel batteriladdare. Kunder som äger en sådan produkt bör omedelbart sluta använda den och kontakta IKEA för att få en ersättningsprodukt eller fullständig återbetalning.

VARMFRONT portabel batteriladdare med andra datumstämplar berörs inte av denna återkallelse.

VARMFRONT portabel batteriladdare med berörda datumstämplar ska returneras till valfritt IKEA varuhus för en ersättningsprodukt eller en fullständig återbetalning. Inget kvitto behövs.

Besök IKEA.se/aterkallelser eller besök ditt närmsta IKEA varuhus för mer information. Du kan även kontakta IKEA direkt på 0775-700 500.

IKEA ber om ursäkt för eventuella besvär som denna återkallelse kan medföra.

Här finns datumstämpeln på produkten.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA och artisten Janelle Monáe samarbetar för att belysa lekens betydelse11.6.2024 13:20:56 CEST | Pressmeddelande

Idag, på den av FN utsedda första årliga internationella lekdagen, lanserar IKEA sin senaste IKEA Play Report – en undersökning som tittar på lekens roll i förhållande till barns välbefinnande. För att understryka de viktiga budskapen i rapporten har IKEA tillsammans med barn skapat och regisserat en film där den globala artisten, skådespelerskan och inspiratören Janelle Monáe har lånat ut sin starka röst.