86 motioner till årets kyrkomöte

Årets kyrkomöte har temat ”Kyrkan i det offentliga rummet” och vid motionsstopp i dag 1 augusti har 86 motioner kommit in. Tematiken innebär att motionerna måste ha en koppling till temat eller till någon av kyrkostyrelsens övriga skrivelser.

Svenska kyrkans flaggor vajar framför Uppsala domkyrka under en klarblå himmel.
Svenska kyrkans flaggor vajar utanför Uppsala domkyrka. Lina Beutler/Ikon

– Tonvikten i årets motioner ligger på kyrkans synlighet, inflytande och relevans i samhällsdebatten,  säger August Hermansson, handläggare för kyrkomötet.

Eftersom motionerna i år ska ha anknytning till temat (eller en skrivelse) är det inte klart om alla inkomna motioner faktiskt kommer att behandlas. Kyrkomötets presidium möts den 16 augusti för att bedöma om de anser att det finns motioner som ligger utanför temat.

Temat ”Kyrkan i det offentliga rummet” har kyrkomötet självt valt och det är hämtat från Lutherska världsförbundets skrift med samma namn.

– Min förhoppning är att vi får möjligheter att på djupet diskutera kyrkans roll och närvaro i samhället i dag och i framtiden, säger Karin Perers, kyrkomötets ordförande.

Alla motioner, även de som hamnar utanför temat, kommer att registreras och publiceras på Svenska kyrkans webbplats.

Här finns alla motioner till kyrkomötet 2024

Här finns alla skrivelser från kyrkostyrelsen till kyrkomötet 2024

Årets kyrkomöte sammanträder 1-4 oktober och 18-20 november. Under den första sessionen kommer ledamöter och biskopar mötas i universitetshuset i Uppsala för utskottsarbete, tematiska seminarier, föreläsningar och kulturprogram. Den andra sessionen, med debatt och beslut, äger rum på Uppsala Konsert & Kongress i november.

Svenska kyrkans flaggor vajar framför Uppsala domkyrka under en klarblå himmel.
Svenska kyrkans flaggor vajar utanför Uppsala domkyrka.

Svenska kyrkan är, med sina 5,6 miljoner medlemmar, Sveriges största medlemsorganisation.

Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta organ på nationell nivå och dess 251 ledamöter väljs av medlemmarna.

Kyrkomötet beslutar i frågor som handlar om kyrkoordningen (Svenska kyrkans regelverk) och andra frågor som har betydelse för hela Svenska kyrkan, till exempel kyrkohandboken och psalmboken. Andra exempel är den kyrkliga organisationen, tillhörigheten till Svenska kyrkan och kyrkans vigningstjänst. Kyrkomötet kan däremot inte fatta beslut i frågor som är församlingarnas eller stiftens ansvarsområden.