Stabil försäljning i dagligvaruhandeln i juni
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,4 procent under juni 2024 jämfört med motsvarande period föregående år, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Kalenderkorrigeringen för juni uppgick till -1,6 procent, vilket betyder att den kalenderkorrigerade utvecklingstakten uppskattas till 3,1 procent.
- Midsommar är en stor försäljningshögtid för dagligvaruaktörerna. I snitt konsumerar hushållen 15 procent mer dagligvaror under midsommarveckan jämfört med en vanlig vecka, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i juni till 1,5 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln uppvisade nolltillväxt under månaden. Hemleverans minskade med 3,8 procent och upphämtning i butik ökade med 4,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juni till 3,6 procent.
Den totala försäljningsutvecklingen under årets andra kvartal uppgick till 2,2 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 2,1 procent i fysisk butik och med 5,0 procent i e-handeln.
- Försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln var lägre och mer stabil under det andra kvartalet än under föregående perioder. Kvartalet har också präglats av en övergripande lägre och mer stabil prisutvecklingstakt än tidigare, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten för det andra kvartalet beräknas till -1,2 procent och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,3* procent.
Dagligvaruindex för juli publiceras 16 augusti.
Q2 2024 |
Juni 2024 |
|
Total försäljning |
+2,2% |
+1,4% |
Butiksförsäljning |
+2,1% |
+1,5% |
E-handelsförsäljning |
+5,0% |
0,0% |
E-handel med hemleverans |
+3,0% |
-3,8% |
E-handel med upphämtning i butik |
+7,6% |
+4,8% |
E-handelsandel |
4,1% |
3,6% |
Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.
* Avrundat med en decimal.
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Länkar
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Tillväxt i dagligvaruhandeln under oktober14.11.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,0 procent under oktober 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
FAKTA OM MATEN: Är priset verkligen allt?13.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett stort fokus har legat på matpriser de senaste åren. Men mervärden som kvalitet, hållbarhet och ursprung spelar fortfarande en viktig roll i konsumenternas beslut, det visar en ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandeln utvecklades positivt även i september16.10.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,4 procent under september 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Dave & Jon’s Dadlar är Årets Dagligvara 202410.10.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till Dave & Jon’s Dadlar från Famora Foods, dadlar smaksatta med svenskarnas favoritsmaker. Förutom äran vinner Famora Foods Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelsaktörernas egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NielsenIQ.
FAKTA OM MATEN: Är maten dyr i Sverige?18.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Prisökningarna på mat har stabiliserat sig efter några år med kraftigt ökade matpriser. Kostnadsutvecklingen har dock inte varit unik för Sverige. En ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel visar att prisökningstakten i Sverige har legat i linje med övriga Europa, trots en försvagad krona. Rapporten visar också att Sveriges prisnivå för livsmedel och alkoholfria drycker är lägst i Norden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum