Svensk Dagligvaruhandel

Stabil försäljning i dagligvaruhandeln i juni

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,4 procent under juni 2024 jämfört med motsvarande period föregående år, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Kalenderkorrigeringen för juni uppgick till -1,6 procent, vilket betyder att den kalenderkorrigerade utvecklingstakten uppskattas till 3,1 procent.

 - Midsommar är en stor försäljningshögtid för dagligvaruaktörerna. I snitt konsumerar hushållen 15 procent mer dagligvaror under midsommarveckan jämfört med en vanlig vecka, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i juni till 1,5 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln uppvisade nolltillväxt under månaden. Hemleverans minskade med 3,8 procent och upphämtning i butik ökade med 4,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juni till 3,6 procent.

Den totala försäljningsutvecklingen under årets andra kvartal uppgick till 2,2 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 2,1 procent i fysisk butik och med 5,0 procent i e-handeln.

 - Försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln var lägre och mer stabil under det andra kvartalet än under föregående perioder. Kvartalet har också präglats av en övergripande lägre och mer stabil prisutvecklingstakt än tidigare, avslutar Karin Brynell.

Kalendereffekten för det andra kvartalet beräknas till -1,2 procent och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,3* procent.

Dagligvaruindex för juli publiceras 16 augusti.

Q2 2024

Juni 2024

Total försäljning

+2,2%

+1,4%

Butiksförsäljning

+2,1%

+1,5%

E-handelsförsäljning

+5,0%

0,0%

E-handel med hemleverans

+3,0%

-3,8%

E-handel med upphämtning i butik

+7,6%

+4,8%

E-handelsandel

4,1%

3,6%

Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.

* Avrundat med en decimal.

För ytterligare frågor kontakta:

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Länkar

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Dave & Jon’s Dadlar är Årets Dagligvara 202410.10.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande

Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till Dave & Jon’s Dadlar från Famora Foods, dadlar smaksatta med svenskarnas favoritsmaker. Förutom äran vinner Famora Foods Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelsaktörernas egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NielsenIQ.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye