Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt

Med Gyllene Tider-febern på topp inför premiären av filmen "Sommartider" tar Halmstad initiativet att förbättra människors välmående genom att lansera världens första "Non Silent Retreat". Detta unika program, inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt, erbjuder sommaraktiviteter som ska få besökare att njuta av livet i sommarstaden och öka deras välbefinnande.

Strandrestaurangen Lillebror som ligger granne med Söderpiren. Foto: Stefan Mjellander

Den svenska popsensationen från Halmstad är på allas läppar samtidigt som hitlåtarna "Sommartider" och "Ljudet av ett annat hjärta" varvas på uteserveringarna runt om i landet. Nu lanserar Destination Halmstad världens första Non Silent Retreat, som till skillnad från ett "silent retreat", bygger på roliga uppleveler tillsammans med andra i Västkustens sommarpärla – till tonerna av Gyllene Tider.

– Att sitta tyst och ensam är inte the Halmstad way. Vår metod är lika enkel som den är härlig – njut av sommaren och musiken samtidigt som du träffar nya människor och skapar minnen för livet. Det finns inget bättre soundtrack än Gyllene Tider för en sommar i Halmstad, säger Karolina Davidsson, vd på Destination Halmstad.

Aktiviteter med namn efter Gyllene Tiders låtskatt

Non Silent Retreat är ett program med sju olika aktiviteter som besökarna uppmuntras att göra när de besöker Halmstad. De olika aktiviteterna har fått namn efter kända Gyllene Tider-låtar. Besökare kan testa alltifrån uteserveringarna på kända Lilla Torg, njuta av en dag på Tylösand till att besöka några av stans nyöppnade restauranger.

– Vi är övertygade om att människor blir lyckligare av sommaren och allt som hör årstiden till. Detsamma gäller riktigt bra musik. Och vilken plats passar bättre för att uppleva bägge två om inte Halmstad? Vi låter Gyllene Tiders musik guida våra besökare till allt härligt som vår sommarstad har att erbjuda. Jag är helt övertygad om att de kommer åka härifrån med ett leende på läpparna, avslutar Karolina Davidsson.

Detta är Non Silent Retreat

Det specialgjorda programmet med aktiviteter finns tillgängligt på Destination Halmstads webbplats. Aktiviteterna som ingår i Non Silent Retreat är:

1. Ljudet av ett annat hjärta

Kanske hittar du kärleken, nya vänner eller bara dig själv bland Lilla Torgs uteserveringar.

2. Juni, Juli, Augusti

Från jord direkt till bord, clean eating Halmstad way. Upptäck sommarens färska grönsaker genom ett besök på lokala gårdsbutiker.

3. Tylö sun

Skratt och skrik från tusentals badgäster till tonerna av after beachen. Sound healing på Sveriges enda strand som heter Tylösand.

4. Det hjärta som brinner

Hjärtat brinner för fantastisk mat i Halmstad. 100 procent välbehag på nya restaurangen Fyr.

5. Sommartider

Svalkande glass, klirr i glasen och doften av nybakat. Andas in, andas ut på nyöppnade Feldts på

Skolberget.

6. Gå & fiska!

Ge dig ut i natten för att finna lyckan i någon annans ögon. Flirta loss på nattklubben Palladium.

7. (Hon vill ha) puls

Finn din indre urkraft mellan stan och sanddynerna – snör på dig skorna för en löptur längs Prins Bertils stig.

Gyllene Tider-feber hela sommaren

Förutom att filmen om bandet har världspremiär i staden den 17 juli, har även utställningen The Gyllene Tider Experience öppnat. Besökare kan även vandra i Gyllene Tiders fotspår och upptäcka viktiga platser för bandet via en audioguide.

För mer information, vänligen kontakta:

Mikael Börner, Kommunikatör Destination Halmstad, mikael.borner@halmstad.se, 076-697 62 21

Om Destination Halmstad

Syftet med Destination Halmstad AB:s verksamhet är att utveckla Halmstad som besöks-, mötes- och evenemangsdestination för att stärka Halmstads varumärke och attraktionskraft syftande till en ökad hållbar tillväxt. Destination Halmstad är en del av Halmstads kommun.

Programmet för Non Silent Retreat i Halmstad.
Ett stenkast från Tylösand ligger Restaurang Fyr. Foto: Restaurang Fyr
Ladda ned bild
Tylösand är en av Sveriges mest populära sandstränder, inramad av härliga sanddyner och med det ståtliga Livräddartornet i spetsen. Foto: Reisegutta

Följ Destination Halmstad