20:e VM-guldet för Tove Alexandersson

VM-löparna bjöds på svåra utmaningar på VM-sprinten i Edinburgh och Tove Alexandersson klarade det bäst. Tove vann sitt 20:e VM-guld med15 sekunders marginal till Simona Aebersold, Schweiz. ”Det var jättesvårt där ute på banan”, säger Alexandersson.

Tove Alexandersson spurtar mot sitt 20:e VM-guld i orientering.
Tove Alexandersson spurtar mot sitt 20:e VM-guld i orientering. Tilda Andersson/Svensk Orientering

Svårigheterna stoppade dock inte Tove Alexandersson från att ta ytterligare ett VM-guld. Hon hanterade utmaningarna med fokus,

– Jag tycker det var jättesvårt. Det var svårt att bedöma vägvalen och svårt att hitta vägvalen och att se var man kom igenom. Jag har haft stora problem i dag men det var det många som hade, berättar Alexandersson och fortsätter:

– Det jag framförallt gjort bra är att jag direkt lagt misstagen bakom mig och fokuserat framåt för att genomföra det så bra som möjligt.

Alexandersson vill verkligen framhålla laget som en stor del i framgången. Inte minst då dagens guldkompis Martin Regborn.

– Jag har mycket att tacka hela laget och framförallt Martin som gjort ett otroligt jobb i förberedelserna. Det känns fantastiskt att få dela den här segern med honom.

Var det ändå något som överraskade under loppet?
– Ja, verkligen. Vi hade gjort ett bra jobb men samtidigt hade arrangören klurat till dig. Det var så mycket lurigheter, som var omöjligt att förbereda sig på med tanke på avspärrningar. Det gällde verkligen att vara flexibel och kunna ändra planen under loppet.

Andra svenska i loppet blev Sara Hagström på åttonde plats, 1.03 bakom Alexandersson. En stark comeback för Hagström efter operationerna i vår. Men det kunde gått ännu bättre.

– Jag hittade inte hur jag skulle komma över vägen till 15:e kontrollen. Jag såg inget alternativ, ”kan det stämma” tänkte jag. Så här i efterhand kanske jag bara skulle ha stannat istället för att springa långsamt en lång bit. Jag tappade mycket tid där, säger Hagström.

– Det var lite synd men jag är ändå glad över det jag gjort i dag. Jag har gjort en comeback jag aldrig trodde jag skulle kunna göra.

För Hanna Lundberg blev VM-sprinten snöplig då hon hoppade över en kontroll.

– Jag hade fokus på att läsa långsträckan. Jag är en löpare som är offensiv och i dag straffade det sig, säger en ledsen Lundberg efter den snöpliga missen.

För Karolin Ohlsson blev en enkel kontroll i en tunnel hennes fall.

– Jag var hundra procent säker på att kontrollen skulle sitt uppe på tunneln. När jag upptäckte det så var loppet över. Det var som ett skämt. Resten av loppet var en mardröm. Jag är så otroligt besviken på det där. Det var ju egentligen en superenkel kontroll i tunneln, säger Ohlsson.

VM individuell sprint, Edinburgh, Skottland

1. Tove Alexandersson, Sverige 16:14