Svenskt antiklimax på VM-sprintstafetten

Sverige var med i kampen om guldet på sprintstafetten vid VM i Edinburgh men en felstämpling av Tove Alexandersson förändrade allt. Guldet gick till Schweiz före Finland och Norge. ”Jättetråkigt när resten av laget har presterat så himla bra”, säger Tove Alexandersson efter den snöpliga missen.

Tove Alexandersson hejas på av svenska fans på slutsträckan som slutade i ett antiklimax. Tilda Andersson/Svensk Orientering

Sprintstafetten avgjordes vid ett universitetscampus utanför Edinburgh med start och mål inne i en idrottshall. De tre sista kontrollerna var inne i hallen via en labyrint. En minst sagt spektakulär avslutning. Men ingen överraskning för det svenska laget som hade räknat med just en sådan avslutning.

Hanna Lundberg öppnade bra för Sverige på första sträckan och växlade som trea, sekunden efter Eef Van Dongen och jämsides med Storbritanniens Grace Molloy.

– Jag gör inget jättebra tekniskt lopp men gör ändå det jag ska och är med in, säger Lundberg.

Emil Svensk fortsatte på den inslagna vägen och låg hela tiden i front med Schweiz Riccardo Rancan och duon hade knappa 20 sekunder ner till Danmark och Finland vid växlingen.

På tredje sträckan satte Martin Regborn full fart och höll ett högre tempo än schweizaren Jody Hadorn. Men Regborn skötte orienteringen och fick sänka farten ibland och då var schweizaren snabbt i rygg igen.

– Jag kände mig lite starkare än Joey men det var en del tekniska partier som jag måste läsa in. Så fort det var la han sig i rygg och lät mig orientera, säger Martin Regborn.

Ut på sista sträckan gick Sverige med Tove Alexandersson och Schweiz med Simona Aebersold tillsammans. Det såg ut att bli en tät kamp hela vägen in till den avslutande labyrinten och inomhusmålet i campusområdet.

Vid tolfte kontrollen hade Tove och Simona olika gafflingar och Tove valde fel och blev sedan förvirrad mot nästa kontroll när det inter riktigt stämde före henne.

– Det var trixigt och jag började kolla lite på slutet av banan för att ha koll på labyrinten inför ett avgörande. Det var då jag stämplade fel, min kontroll var 20-30 meter bredvid, säger Alexandersson och fortsätter:

– Har man inte hundra procent fokus på där man är så är det lätt att sådant händer. Jag blev förvirrad in mot nästa när det inte riktigt stämde. På slutet hade jag lite på känn att det var nog som var konstigt. Men där och då var det bara att fortsätta.

– Det känns jättetråkigt när hela resten av laget har presterat så himla bra och gett mig ett superfint utgångsläge. Men det är som det är. Sådant här händer ibland, det är så oerhört små marginaler.

Så här säger Hanna Lundberg efter stafetten:
– Det blir tomt. Man inser hur skört det är. Det är det som är så fascinerande med idrott men vi lider jättemycket med Tove.

Regborn om den snöpliga avslutningen:
– Man vet ju hur man själv skulle känt efter en sådan grej. Jättetråkigt. Så börjar man tänka själv: ”om jag hade gjort en större lucka”. Men jag gjorde ju vad jag skulle och var noggrann.

Emil Svensk säger så här:
– Det är framförallt tråkigt för Tove att hon gör ett sådant misstag.

Kvartetten Natalia Gemperle, Riccardo Rancan, Joey Hadorn och Simona Aebersold kunde jubla över guldet efter Sveriges fyra raka VM-guld i sprintstafett. Jublade gjorde förstås också Finland efter silvret som var deras första i sprintstafett. Norge som avslutade med Andrine Benjaminsen tog bronset med drygt 20 sekunders marginal till fyran Tjeckien som spurtslog i tur och ordning Frankrike, Ungern och Storbritannien.

VM sprintstafett, Edinburgh, Skottland

1. Schweiz 58:43.3
2. Finland +00:38.8
3. Norge +01:03.3