Var fjärde e-handlare är stressad över den tekniska utvecklingen

AI-teknik skapar både stress och möjligheter för Sveriges e-handlare. Sveas senaste undersökning E-handelsläget visar att utvecklingstakten för ny teknik numera går så snabbt att var fjärde e-handlare känner sig stressade över att hinna med. Dessutom anser 37 procent att AI är en säkerhetsrisk. Trots det är e-handlarna överens om att AI är här för att stanna. Bland de e-butiker som redan använder tekniken upplever man effekter som kostnadsbesparingar och effektivare marknadsföring.

Emma Lindgren, expert på konsumtion & digitalisering på Svea Bank

I undersökningen har 481 svenska e-handlare fått svara på frågor om AI. Och det visar sig att majoriteten ännu inte använder tekniken. 57 procent av e-handlarna uppger att de inte har använt AI under det senaste året i sin verksamhet. Men det är inte på grund av en bristande tilltro till AI:s potential. 62 procent uppger nämligen att de tror e-handlare kan bli mer lönsamma av att använda AI. Varannan e-handlare spår dessutom att AI kommer bidra till att lönsamheten ökar i hög grad.

– E-handlarna är överens om att potentialen är stor med AI – trots det ställer sig många avvaktande till att ta in det i verksamheten. Att trygghetsaspekten lyfts är ett sundhetstecken, en hög nivå av säkerhet är viktigt med all ny teknik, även AI. Många upplever också att det är svårt att veta var de ska börja, ”one size fits all” finns inte när det kommer till AI. Ofta måste man testa sig fram, vilket kräver både tid och kunskap, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion & digitalisering på Svea Bank.

Positiva effekter bland de e-butiker som använder AI
Nästan varannan e-handlare, 42 procent, uppger att de har använt AI under det senaste året. Och vinsterna är många. 31 procent uppger att deras marknadsföring har blivit effektivare. Nästan lika många, 30 procent, uppger att användandet av AI har lett till kostnadsbesparingar. Besparingar som delvis kan vara till följd av att AI ersatt personal och/eller arbetsuppgifter. 40 procent av e-handlarna tror nämligen att AI kommer ersätta arbetsuppgifter och personal i framtiden.

– Många ser positiva effekter som gynnar deras konkurrenskraft. Exempelvis har de som agerar snabbare och mer träffsäkert i sin marknadsföring potential att ta marknadsandelar. Att aktörer som använder AI får fördelar betyder dock inte alla e-butiker måste göra detta. Däremot är det viktigt att följa utvecklingen och känna till de möjligheter tekniken ger och hur den fungerar, säger Emma Lindgren.

Topplista: Vad upplever E-handlarna har varit effekten av att använda AI?
1. Effektivare marknadsföring, 31 %
2. Kostnadsbesparingar, 30 %
3. Effektivare interna processer, 27 %
4. Möjlighet att fokusera mer på kärnverksamheten, 14 %
5. Ökad försäljning, 10 %

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Framtidstron ökar – 1 av 3 e-handlare tror på stark eller mycket stark tillväxt för Q226.6.2024 09:36:14 CEST | Pressmeddelande

Optimismen bland Sveriges e-butiker har återvänt. Sex av tio hade en tillväxt under första kvartalet – en ökning med nio procentenheter jämfört med samma period föregående år. För det andra kvartalet förväntar sig 77 procent av e-handlarna en fortsatt tillväxt. Det visar Svea Banks senaste undersökning, E-handelsläget Q2, besvarad av 481 e-handlare.

Undersökning från Svea Bank: En av fem e-handlare ser ingen anledning att minska antalet returer23.5.2024 08:56:26 CEST | Pressmeddelande

De senaste åren har den negativa miljöpåverkan från returer inom e-handeln varit en omdiskuterad fråga. Nya siffror från Svea Banks undersökning E-handelsläget visar att en av fem e-handlare inte ser någon anledning att minska sina returer. Majoriteten, 84 procent, uppger också att returer inte påverkar deras verksamhet negativt – varken finansiellt eller miljömässigt.