Var fjärde e-handlare är stressad över den tekniska utvecklingen
AI-teknik skapar både stress och möjligheter för Sveriges e-handlare. Sveas senaste undersökning E-handelsläget visar att utvecklingstakten för ny teknik numera går så snabbt att var fjärde e-handlare känner sig stressade över att hinna med. Dessutom anser 37 procent att AI är en säkerhetsrisk. Trots det är e-handlarna överens om att AI är här för att stanna. Bland de e-butiker som redan använder tekniken upplever man effekter som kostnadsbesparingar och effektivare marknadsföring.
I undersökningen har 481 svenska e-handlare fått svara på frågor om AI. Och det visar sig att majoriteten ännu inte använder tekniken. 57 procent av e-handlarna uppger att de inte har använt AI under det senaste året i sin verksamhet. Men det är inte på grund av en bristande tilltro till AI:s potential. 62 procent uppger nämligen att de tror e-handlare kan bli mer lönsamma av att använda AI. Varannan e-handlare spår dessutom att AI kommer bidra till att lönsamheten ökar i hög grad.
– E-handlarna är överens om att potentialen är stor med AI – trots det ställer sig många avvaktande till att ta in det i verksamheten. Att trygghetsaspekten lyfts är ett sundhetstecken, en hög nivå av säkerhet är viktigt med all ny teknik, även AI. Många upplever också att det är svårt att veta var de ska börja, ”one size fits all” finns inte när det kommer till AI. Ofta måste man testa sig fram, vilket kräver både tid och kunskap, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion & digitalisering på Svea Bank.
Positiva effekter bland de e-butiker som använder AI
Nästan varannan e-handlare, 42 procent, uppger att de har använt AI under det senaste året. Och vinsterna är många. 31 procent uppger att deras marknadsföring har blivit effektivare. Nästan lika många, 30 procent, uppger att användandet av AI har lett till kostnadsbesparingar. Besparingar som delvis kan vara till följd av att AI ersatt personal och/eller arbetsuppgifter. 40 procent av e-handlarna tror nämligen att AI kommer ersätta arbetsuppgifter och personal i framtiden.
– Många ser positiva effekter som gynnar deras konkurrenskraft. Exempelvis har de som agerar snabbare och mer träffsäkert i sin marknadsföring potential att ta marknadsandelar. Att aktörer som använder AI får fördelar betyder dock inte alla e-butiker måste göra detta. Däremot är det viktigt att följa utvecklingen och känna till de möjligheter tekniken ger och hur den fungerar, säger Emma Lindgren.
Topplista: Vad upplever E-handlarna har varit effekten av att använda AI?
1. Effektivare marknadsföring, 31 %
2. Kostnadsbesparingar, 30 %
3. Effektivare interna processer, 27 %
4. Möjlighet att fokusera mer på kärnverksamheten, 14 %
5. Ökad försäljning, 10 %
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comDokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel26.11.2024 14:45:46 CET | Pressmeddelande
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.
Svea Bank överklagar kammarrättens dom15.11.2024 10:34:53 CET | Pressmeddelande
Svea Bank har lämnat in en överklagan av kammarrättens dom kring kreditprövning av blancolån till konsumenter. Svea menar att det är viktigt med Högsta förvaltningsdomstolens klargörande i en fråga där kammarrätten har en annan syn än förvaltningsrätten.
Ny undersökning visar: Nu ratar företagen AI inom kundtjänst6.11.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
När AI-användningen ökar bland svenska företag finns det ett område där trenden går åt motsatt håll. I Svea Banks senaste undersökning visar det sig att andelen som använder AI inom kundtjänst minskat med två tredjedelar bara under det senaste året – från 30 till 11 procent. En fjärdedel av företagen menar bland annat att AI kan uppfattas som opersonligt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum